TU Delft

Facts

  • Het Nuon Solar Team werd met Nuna7 wereldkampioen in de World Solar Challenge 2013 en blijft daarmee absoluut recordhouder met maar liefst 5 gouden en 2 zilveren medailles.
  • Het wereldrecord fietsen is in handen van het Human Power Team met een snelheid van 133,78 km/uur. Fietser Sebastiaan Bowier is nu de snelste mens ter wereld. 
  • Het DUT Racing team won in 2013 de race op Hockenheim en behoudt daarmee hun eerste plaats op de wereldranglijst van Formula Student.
  • Het wereldrecord acceleratie van 0 tot 100 km/u voor elektrische auto’s is in handen van het DUT Racing Team met een tijd van 2,134 seconden.
  • DARE is in het bezit van het hoogterecord voor zelfbouwraketten: 12,5 km met raket Stratos. Hun doel is met Stratos2 om 50 km te halen met een snelheid van 3 keer de geluidssnelheid.
  • Formula Zero heeft de eerste racewagen op waterstof gemaakt die moet concurreren met reguliere racewagens.
  • De TU Delft Solar Boat vaart op draagvleugels waardoor er met een motor van 4 kilowatt een topsnelheid van 30 km/h bereikt kan worden.
  • Team WASUB behaalde in 2013 de tweede plek bij European International Submarine Races (EISR) met een snelheid van 6,7 knopen.
  • Op 12 mei 2012, heeft Team Atmos als eerste ter wereld een hybride onbemand vliegtuig autonoom laten vliegen.
  • Eco-runner team Delft behaalde de tweede plek bij de Shell Eco-Marathon in de waterstof prototype klasse met 2914 km/Liter.

Studentenprojecten

Human Power Team mikt nu ook op wereldrecord voor vrouwen

Vorig jaar september heeft het Human Power Team het wereldrecord op de 200 meter sprint verbroken en daarmee is Sebastiaan Bowier de snelste man ter wereld. Dit jaar wil het team ook het wereldrecord voor vrouwen verbreken en daar moet Irene Tesink voor zorgen. Irene was voorheen actief in het elite peloton bij de vrouwen en wil met Human Power Team haar comeback maken.

    

Maar ook het mannenrecord wil het team nog verder aanscherpen en daar wordt de 25-jarige student uit Delft, Rik Houwers,  voor ingeschakeld. Rik was al eerder betrokken bij het Human Power Team, namelijk bij het opzetten van en bij de eerste recordpogingen. Rik heeft afgelopen jaren in het elite peloton gefietst en hier mooie uitslagen neergezet: tijdritten gewonnen, 30e bij het NK en 28ste in de profronde van Noorwegen.

Met haar nieuwe fietsers, heeft het team ook een nieuwe fiets ontworpen dat als een soort maatpak om de fietsers past. Deze nieuwe hightech ligfiets, de VeloX IV, is nog kleiner dan de vorige en heeft maar liefst een 20% lagere luchtweerstand.  

Meest geavanceerde zonneboot gebruikt oer-Nederlandse fietsbesturing

Het TU Delft Solar Boat Team heeft vandaag op de HISWA Amsterdam Boat Show hun innovatieve solar boat voor het eerst aan het Nederlands publiek gepresenteerd. Een jaar lang werkten 32 studenten van de TU Delft aan de meest geavanceerde zonneboot van dit moment; speciaal voor één gelegenheid: de DONG Energy Solar Challenge, de World Cup For Solar Powered Boats. De zonneboot is uniek door het toe passen van een simpel Nederlands principe: fietsen. De boot heeft geen klassiek roer achterop. Sturen gaat door de voorste draagvleugels te draaien, vergelijkbaar met het sturen van het voorwiel van een fiets. Dit type besturing is nog weinig toegepast op een boot. Door de zeer kleine draagvleugels, die zorgen voor een extreem lage weerstand en het extreem lichte gewicht streeft het team ernaar om de wereldtitel terug te veroveren.


Foto's: Frank Auperlé

Rijtjeshuis wordt energieneutraal

Studenten van de faculteit Bouwkunde vormen samen het Prêt-à-Loger’ team en met hun volledig duurzame woning doen zij mij aan de Solar Decathlon 2014, die van 27 juni tot 3 juli plaatsvindt. Tijdens dit evenement in het Franse Versailles zet het team een woning in elkaar die laat zien hoe in Nederland 1,4 miljoen rijtjeshuizen energieneutraal gemaakt kunnen worden. In het filmpje hieronder wordt het ontwerp en project verder toegelicht:

Nuon Solar Team brengt wereldbeker zonneracen terug naar Delft

Na het succes van het Human Power Team en DUT Racing dit jaar, kon het Nuon Solar Team uiteraard niet achterblijven. Met Nuna7 reed het team  op 10 oktober als eerste over de finishlijn van de World Solar Challenge in Australië.  Het team won de World Solar Challenge al vier keer eerder en is met deze vijfde titel nu absoluut recordhouder.

World Solar Challenge - 6 tot 13 oktober 2013

 

Blijf op de hoogte van de avonturen van het Nuon Solar Team en de prestaties van de Nuna7 in Australië.
Lees meer

 

 

Delftse hightech fiets verovert wereldrecord

Het duurde tot de allerlaatste poging in de raceweek, maar toen kwam alles bij elkaar: Sebastiaan Bowier knalde naar 133,78 km/u in de hightech ligfiets van studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam. Daarmee veroverde hij het wereldrecord en werd hij de snelste fietser op aarde, het was 0,6 km/u harder dan het staande wereldrecord van de Canadees Sam Wittingham. Teamleider Wouter Lion reageerde opgetogen: "We wisten dat de technische en menselijke kant helemaal klopte vandaag, het zat er in en het is geweldig dat het er dan uitkomt. En dat dan ook nog met een vrij stevige wind tegen."

 

 

 

220 kilometer per uur met water uit de uitlaat

Jan Lammers, oud-Formule-1-coureur, heeft maandag 9 september op voormalig vliegveld Valkenburg de Forze VI onthuld. Deze nieuwe waterstofracewagen is ontwikkeld en gebouwd door een team van zeventig studenten van de TU Delft. Voortbouwend op de ervaring en kennis van de afgelopen vijf jaar, is het Forze-team er dit jaar in geslaagd om belangrijke technische barrières te doorbreken. De Forze VI is een full-size racewagen van 880 kilogram en heeft een topsnelheid van 220 km/uur.

De Forze VI
De nieuwe racewagen is uitgerust met een brandstofcelsysteem, waarin waterstof en zuurstof met elkaar reageren. Hierbij komt elektrische energie vrij die wordt gebruikt voor twee elektromotoren die de wielen aandrijven. Het vermogen van deze elektromotoren is 190 kW (260 pk). De auto kan in twee tanks 3 kilogram waterstof meenemen en daarop dertig minuten op vol vermogen racen, waarna de tanks in 3 minuten weer gevuld kunnen worden. De studenten willen met deze auto demonstreren hoe waterstof in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen op het gebied van mobiliteit en energieopslag.

Jan Lammers volgt het Forze-team al sinds 2009 en was duidelijk onder de indruk bij de onthulling vandaag: “Forze heeft het platform van de racerij gekozen voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie, want iedereen weet dat competitie zorg voor groei. Het is fantastisch om te zien welke ontwikkeling de Forze-wagens de afgelopen vier jaar hebben doorgemaakt en dat de Forze VI nu serieus aansluiting heeft gevonden bij conventionele racewagens.”

Records aanvallen
Nu de racewagen klaar is, heeft het studententeam van de TU Delft de ambitie om dit ook in de praktijk aan te tonen. Na een grondige testfase worden de komende periode de bekendste ronderecords voor waterstofauto’s aangevallen, te beginnen op Zandvoort. Hoogtepunt wordt de aanval op het ronderecord voor elektrische waterstofauto’s op de Nürburgring Nordschleife in Duitsland. Daarnaast gaat het team met de Forze VI de concurrentie aan met de conventionele brandstofracewagens in de Caterham Cup.

Nuon Solar Team demonstreert Nuna7 op Circuit Park Zandvoort

Onder grote belangstelling van relaties en familie demonstreerde het Nuon Solar Team de Nuna7 op Circuit Park Zandvoort. Dit was de enige kans om Nuna7 te zien racen in Nederland voordat het team eind augustus vertrekt naar Australië. Het was een spannende racedemonstratie omdat Nuna7 dit jaar volledig opnieuw is ontworpen. De auto is zichtbaar anders dan haar voorgangers. Alle teams moeten dit jaar namelijk voor het eerst verplicht met een vierwielige zonnewagen aan de start verschijnen. Het ontwerp is revolutionair asymmetrisch: de coureur zit niet langer in het midden maar aan een zijkant, tussen een voor- en achterwiel in.

In een race nam Nuna7 het op tegen Nuna6 (van het team uit 2011) en andere elektrische voertuigen, waaronder de Fisker Karma en de nieuwe Tesla. Met deze race werd aangetoond dat Nuna7, ook met het nieuwe vierwielige design, de meest efficiënte auto op de weg is. Nuna7 is nog steeds superlicht (150 kilo) en aerodynamisch waardoor een topsnelheid van ruim 185 km/h gehaald kan worden. Dat is 40 km/h sneller dan Nuna6.  

Raceteam TU Delft grijpt opnieuw wereldtitel

Met een voorsprong van 9.5 punten op aartsrivaal ETH Zürich prologeerde DUT Racing dit weekend haar officieuze wereldtitel in de Formula Student competitie. In Duitsland gingen de studenten de strijd aan met 40 andere teams in de elektrische klasse. “De wagen presteerde fantastisch, zowel de acceleratie als de endurance hebben we dit weekend weten te winnen.” vertelt teamleider Marius Knol.

De elektrische en vierwielaangedreven DUT13 won de ontwerp- en racewedstrijd Formula Student Germany, dat bekend staat als het officieuze WK. In totaal deden 115 teams mee, waaronder alle topteams uit de wereld. DUT Racing won het WK al vier keer: in 2008 en in 2010 met een verbrandingsmotor, en in 2011 en 2012 in de elektrische klasse. Het team behoudt haar eerste plek op de wereldranglijst.

Nuna7: eerste vierwieler van Nuon Solar Team

Deze maand presenteerde het Nuon Solar Team haar nieuwe zonnewagen Nuna7 in Delft. Voor het eerst heeft het team een vierwielige zonnewagen ontwikkeld. In oktober 2013 gaan zij tijdens de World Solar Challenge in Australië voor de zevende keer de strijd aan om het wereldkampioenschap zonneracen. Aan deze editie van de race zullen 48 studententeams uit 26 landen meedoen.  

Razendsnelle fiets Velox3 getest op de snelweg

Bijna 80 km/u werd gehaald op een recht stuk snelweg tussen Franeker en Dronrijp. Het Human Power Team, een samenwerking tussen studenten Bewegingswetenschappen van de VU en studenten van de TU Delft, heeft hiermee een succesvolle testrit afgelegd in Friesland. In september wordt in de VS een poging gedaan om het wereldrecord van 133 km/u te verbreken.

Eco-Runner Team Delft gaat voor wereldrecord

Over twee weken gaat de Shell Eco-Marathon 2013 van start. Tijdens dit vijfdaagse evenement strijdt het Eco-Runner Team Delft voor een nieuw wereldrecord zuinig rijden in de waterstof prototype klasse. De afgelopen weken heeft het team verschillende testritten gemaakt en is de Ecorunner gefinetuned. Deze testen zijn ook belangrijk voor de coureurs; het is namelijk niet niks om in de Ecorunner te liggen. De Shell Eco-Marathon 2013 vindt plaats van 25 t/m 19 mei bij Ahoy Rotterdam. 
 
Ecorunner test op vliegveld Valkenburg


Vanuit de cockpit

Het ATMOS principe

Team Atmos is een van de nieuwste studentenprojecten van de TU Delft en zij maken de zogeheten hybrid Unmanned Aerial Vehicle. Waarom deze zo bijzonder is wordt uitgelegd in onderstaand filmpje:

Nuna7 team introductie

Het Nuon Solar Team zit middenin de bouw van hun nieuwe zonneracer, Nuna7 waarmee gestreden zal worden in de 2013 World Solar Challenge.

Het team heeft een volledig nieuw ontwerp gemaakt: nieuwe regels van de World Solar Challenge vereisen dat de auto vier wielen heeft in plaats van drie. Ook moet de coureur bijna rechtop zitten, om de zonnewagen meer te laten lijken op een gewone auto. Vanwege de concurrentie blijft het uiterlijk van Nuna7 nog even geheim, maar in onderstaand filmpje wordt het team wel al voorgesteld:

Human Power Team gaat voor wereldrecord in Nevada

Het Human Power Team, bestaande uit studenten van de TU Delft en de VU, heeft onlangs het nieuwe ontwerp van zijn ligfiets VeloX gepresenteerd. Die moet in september het snelheidsrecord, dat op 133 km/h staat, verbreken tijdens een race door de woestijn van Nevada.

Waar het Amsterdamse deel van het  team focust op de prestaties van de fietser, richten de Delftse studenten zich juist op de technische prestaties van de VeloX. De kracht van het team ligt in de goede samenwerking tussen beide universiteiten.

Dat er bij zo’n project veel komt kijken, wordt maar al te duidelijk tijdens de design presentatie van het Human Power Team, waarbij alle onderdelen uitgebreid besproken worden. Bekijk voor alle details en verbeteringen van de VeloX en de selectie van de fietsers, de gehele design presentatie van het team:

Forze IV gaat de wereld op zijn kop zetten

Het Forze-raceteam maakt dit jaar een flinke stap voorwaarts: met de nieuwe milieuvriendelijke waterstofauto gaan zij in juni de strijd aan met gewone raceauto’s op het circuit van Zandvoort.

De verwachtingen zijn hooggespannen. Volgens teammanager Michel Haak kan de duurzame raceauto van de TU in juni hoge ogen gooien tijdens de Caterham Cup. Sterker nog: ‘We gaan de racewereld op z'n kop zetten”, zegt hij zelfbewust. ‘Ik wil niet beweren dat we gaan winnen tegen de reguliere raceauto's. Maar onze simulaties laten zien dat we zeker een kans maken met onze waterstofwagen. En dat is al bijzonder.’

Helios 3D team klaar voor de strijd

Het Helios 3D-team is er in geslaagd om een gigantisch 3D-scherm te ontwerpen en bouwen. Dit scherm bestaat uit 12 LED-kubussen, die op verschillende manier opgestapeld kunnen worden, waardoor allerlei animaties en afbeeldingen geprojecteerd kunnen worden. Benieuwd naar wat je er allemaal mee kan? Bekijk dan het filmpje hieronder:

Met deze LED-kubussen doen zij mee aan  een wedstrijd, genaamd ‘Global Students Contest’  in China die georganiseerd is door de Internation Solid State Lightning Alliance. De wedstrijd vindt plaats van 7 t/m 9 november en gedurende deze dagen moeten de teams laten zien wat hun LED-kubussen allemaal kunnen.  Samen met twee andere universiteiten vanuit de hele wereld zal het Helios 3D-team strijden om de wereldtitel.

Ontmoet onze Dream Teams

Nieuws

Geen nieuws in deze lijst:

© 2014 TU Delft

Metamenu