Inspirerende docenten in de spotlight op de TU Delft Education Day

14 december 2016 door Webredactie-mc

Op haar Onderwijsdag op 14 december heeft de TU Delft de meest inspirerende docenten op het schild gehesen. Tijdens presentaties en workshops werden de aanwezigen bijgepraat over onderwijsvernieuwing. Ook werd het Learning Lab gelanceerd: een plek waar docenten kunnen experimenteren met verschillende onderwijsvormen en daarbij training en ondersteuning kunnen krijgen.

Best Lecturer

Judith Bosboom (CiTG) werd verkozen tot Best Lecturer 2016. Ieder jaar kiezen de studieverenigingen de beste docent van hun opleiding en faculteit. Uit deze acht docenten kiest een jury de Best Lecturer van de TU Delft.

Judith Bosboom doceert het vak Coastal Dynamics 1, een belangrijk maar zeer complex en uitdagend onderwerp voor studenten, schrijft de jury. Ondanks deze zware stof weet zij meer dan driekwart van haar studenten succesvol door het materiaal te loodsen, met zeer goede resultaten. Dit lukt haar vooral door continu te innoveren en verbeteren. Op die manier speelt ze in op verschillende manieren van leren bij studenten.

De jury is zeer onder de indruk van Judiths intelligente innovatieproces en de gevarieerde manieren waarop ze het studiemateriaal presenteert aan haar studenten. De aandacht voor haar studenten in combinatie met haar bijdrages op de faculteit in verschillende onderwijsprojecten maken haar onze Best Lecturer van 2016, schrijft de jury.

Lees meer over Judiths onderwijsaanpak in de Stories of Science van de faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen.

Bekijk hier het filmpje met alle genomineerden.

Innovative Teaching Talent Award

De Innovative Teaching Talent Award, een nieuwe prijs voor jonge docenten, is uitgereikt aan Felienne Hermans. Met de prijs spreekt de TU Delft haar waardering uit voor docenten die zich onderscheiden door de kwaliteit en de resultaten van hun vernieuwende onderwijsaanpak, en de manier waarop ze hun ideeën verspreiden.

Hermans leven lijkt de draaien om leren en het verspreiden van haar kennis, meent de jury. Niet alleen aan haar studenten in Delft, maar wereldwijd. Naast haar onderwijs op de campus, is ze verantwoordelijk voor maar liefst vier MOOCs (gratis online cursussen). Behalve de eerste MOOC voor kinderen (8+), Scratch, zijn dat drie cursussen over data-analyse.

De jury looft de geïntegreerde benadering van onderwijs van Felienne en de manier waarop ze eigentijdse middelen gebruikt. Ze weet haar studenten te enthousiasmeren, o.a. door haar online colleges. De studenten volgen de videocolleges Excel thuis en doen opdrachten. Daarna komen ze naar de campus om in de werkgroep vragen te bespreken en meer oefeningen te doen. Het is een omgekeerde klas, een flipped classroom. Hermans is een van de pioniers op dit gebied aan de TU Delft.

Aan het eind van de cursus moeten de studenten zelf een video maken over het geleerde en online zetten; zo wordt de kennis steeds verder verspreid.Alle online data van haar studenten leveren Felienne ook waar een schat aan gegevens op om haar onderwijs verder te verbeteren en als input voor haar onderzoek naar spreadsheets.

Delft Education Fellowship

Drie docenten kregen een Education Fellowship: Bertus Beaumont (Technische Natuurwetenschappen), Ivo Bouwmans (Techniek , Bestuur en Management) en Frido Smulders (Industrieel Ontwerpen). Alle drie hebben ze hun sporen verdiend met innovatief onderwijs. Het Fellowship behelst een tweejarige beurs van 25.000 euro per jaar voor een hoogleraar of een universitair (hoofd)docent om een onderwijsproject uit te voeren. De Fellows dienen hun kennis en ervaring uit te dragen als 'onderwijsambassadeur'.

© 2017 TU Delft

Metamenu