TU Delft onderzoekers bouwen de kleinste automatische piloot ter wereld

26 augustus 2013 door Webredactie-LR

Onderzoeker Bart Remes en zijn team van het Micro Aerial Vehicle Laboratory aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft hebben ’s werelds kleinste ‘open source’ automatische piloot voor kleine onbemande vliegentuigen gebouwd en getest. Met een kleinere en dus lichtere automatische piloot kunnen deze kleine vliegende robots langer in de lucht blijven, passen ze in smallere ruimtes en kunnen ze meer gewicht dragen, van camera’s bijvoorbeeld. Dat maakt ze geschikter voor gebruik in bijvoorbeeld reddingsoperaties. Remes: “Ons doel is om MAV’s uiteindelijk zo klein en licht te maken dat iedere brandweerman er eentje bij zich kan dragen.”

 


Bekijk op YouTube een demonstratie van de automatische piloot in een helikopter


Kleinste automatische piloot  

De kleinste automatische piloot ter wereld voor Micro Aerial Vehicles, kleine vliegende robots, heet Lisa/S, weegt 1.9 gram en meet 2cm bij 2cm. Ze is 30 gram lichter dan haar voorganger. Bart Remes, projectmanager bij het Micro Aerial Vehicle Laboratory aan de TU Delft: “We hebben nieuwe software geprogrammeerd, Superbitrf, waarmee de automatische piloot tegelijkertijd contact houdt met een grondstation en een reguliere RC-zender. Door deze functies te combineren konden we de piloot veel kleiner en lichter maken. Hierdoor kan het microvliegtuigje langer in de lucht blijven en meer gewicht dragen, bijvoorbeeld camera’s of sensoren. Dat is essentieel bij bijvoorbeeld opsporings- en reddingsoperaties.”

 

Open source

Het onderzoeksteam heeft ervoor gekozen om Lisa/s ‘open source’ te ontwikkelen. Door alle specificaties op internet aan te bieden, kan een grote groep gebruikers het systeem testen en met suggesties komen voor verbetering. Ook wordt hierdoor het gebruik van MAV’s in de maatschappij gestimuleerd. Remes: “Ons uiteindelijk doel is om MAV’s net zo gewoon te maken als smartphones en laptops. Boeren kunnen de vliegtuigjes bijvoorbeeld gebruiken om hun gewassen te controleren. Onze droom is dat uiteindelijk iedere brandweerman een eigen MAV in zijn binnenzak heeft om brandende of ingestorte gebouwen te inspecteren zonder dat hij daarvoor naar binnen hoeft.

MAV Lab

Het TU Delft Micro Aerial Vehicle Lab onderzoekt en ontwerpt kleine onbemande autonoom vliegende robots. 

Meer informatie:

Contactgegevens:

Bart Remes, MAV Lab, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft. +31 (0)15 27 83707B.D.W.Remes@tudelft.nl
Ineke Boneschansker, marketing & communicatie, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft. +31 (0)15 278 5361, i.boneschansker@remove-this.tudelft.nl

 

 

© 2014 TU Delft

Metamenu