Plan sociale veiligheid aangeboden aan Inspectie van het Onderwijs

Nieuws - 16 mei 2024 - Webredactie Communication

Het ‘actieplan sociale veiligheid’ is door het College van Bestuur (CvB) van de TU Delft aangeboden aan de Inspectie van het Onderwijs en door de Raad van Toezicht (RvT) gedeeld met minister Dijkgraaf. Het plan, genaamd ‘A Plan For Change’, is opgesteld naar aanleiding van het op 1 maart jl. verschenen kritische onderzoeksrapport van de onderwijsinspectie naar de sociale veiligheid binnen de technische universiteit. Daarin werd vastgesteld dat de zorg voor medewerkers en de sociale veiligheid binnen de universiteit onvoldoende op orde was. Een harde conclusie die het college en de universiteit allerminst onberoerd heeft gelaten. “Het leed dat mensen (hebben) ervaren binnen onze universiteit door sociaal onveilig gedrag raakt ons diep, is onacceptabel en stelt ons voor de belangrijk taak om sociale veiligheid binnen onze universiteit structureel te versterken”, aldus het CvB. TU Delft kreeg tot 16 mei de tijd om met een verbeterplan te komen.

De ogen geopend

“Het rapport van de onderwijsinspectie, maar ook de vele gesprekken die wij de afgelopen periode met medewerkers en studenten hebben gehad, heeft ons flink de ogen geopend en met de neus op de feiten gedrukt”, zegt het CvB. “Het borgen van sociale veiligheid kan en moet gewoon beter. Dat verdient prioriteit, permanente aandacht en verbetering. Want, willen een fijne en veilige studie- en werkomgeving bieden aan alle studenten en medewerkers. Een universiteit zijn waar we elkaar behandelen met respect, oog hebben voor elkaar en ons vrij uit kunnen spreken. Maar ook een organisatie waar we ons samen inzetten voor een sociaal veilige universiteit om ongewenst gedrag te voorkomen. We hebben ingezien dat we daar nog niet zijn, dat er letterlijk werk aan de winkel  is. Maar zo’n TU Delft kunnen en willen wij zijn. Daar zijn we van overtuigd”.

Waardevolle input

De afgelopen periode heeft de universiteit samen met de hulp van de TU Delft Community een route uitgestippeld hoe gezamenlijk tot een sociaal veiliger universiteit te komen. Om tot een breed gedragen plan te komen – een plan van en voor de community – is er de afgelopen periode breed in de organisatie input en feedback opgehaald. Er is op ingezet om zo goed en zorgvuldig mogelijk invulling te geven aan een integer en transparant traject, waarbij iedereen – medewerkers, studenten en alumni, maar ook de medezeggenschap (OR en SR), decanen en directeuren en in- en externe experts - in de gelegenheid zijn gesteld om in het verbeterproces mee te denken, mee te praten en mee te doen. Al dan niet anoniem.

“Dat heeft geleid tot veel waardevolle input. We hebben gezien dat heel veel collega’s, studenten en alumni zich hebben uitgesproken, kwetsbaar durfden te zijn, overweldigend veel ideeën hebben gedeeld. Dat kwam soms met veel emoties en daar was, is en blijft ruimte voor. Het proces van de afgelopen periode heeft geresulteerd in een route die leidt naar die TU Delft die we willen zijn”, aldus het CvB.

‘Plan For Change’

Die route resulteert nu in een eerste ‘Plan For Change’. Geen kant en klaar actieplan, maar vooral een veranderplan en een ‘levend document’ waarin aandacht is voor korte termijn acties, maar ook continu oog is voor de gewenste cultuurverandering op de lange termijn en wat daarvoor nodig is.

“Dit plan is slechts het begin van een proces dat de komende jaren voortdurend aandacht verdient, aangevuld en bijgestuurd zal worden. We voelen en zien een overweldigende wil om vooruit te gaan met elkaar, nieuwsgierigheid naar het vervolg en het geloof dat we dit kunnen samen. We grijpen dit veranderproces als bestuur met beide handen aan om daar te komen. Samen met onze community.

Lees het ‘Plan For Change’