Studenten TU Delft snelste op 'de Groene Hel'

Nieuws - 29 mei 2015

Het was de ultieme test voor Forze VI, de waterstofraceauto gebouwd door studenten van de TU Delft: Een ronde over de Nürburgring Nordschleife. Met niemand minder dan voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers achter het stuur deed Forze VI minder dan 11 minuten over de 21 kilometer en 176 bochten. Niet eerder ging een auto met een brandstofcel zo snel over het fameuze circuit. Met hun waterstofraceauto willen de studenten laten zien wat de potentie is van waterstof brandstofcellen voor de auto-industrie.

Forze on the Nürburgring Nordschleife

Optimaliseren
Coureur Jan Lammers was zeer te spreken over de wagen: “het is bijzonder knap hoe deze studenten zelf een racewagen hebben gebouwd die zo strak en goed rijdt, helemaal als je weet welke geavanceerde technologie er onder de motorkap ligt. Petje af.” 

Forze VI is ontwikkeld door een groep van 50 studenten van de TU Delft. Samen hebben ze tweeënhalf jaar aan de ontwikkeling van de waterstofracer gewerkt, de eerste ter wereld. “Deze succesvolle ronde is een enorme opsteker voor het team”, zegt teamleider Menno Dalmijn, “We hebben vandaag enorm veel bruikbare testgegevens verzameld. Dit circuit heeft niet voor niets de bijnaam ‘de groene hel’, het vraagt het uiterste van elke sportauto. We gaan die gegevens gebruiken om de auto nog verder te verbeteren, we rijden nu namelijk nog maar op 50% van het volle vermogen”. Forze VI haalde vandaag een topsnelheid van 160km/h, maar dat kan volgens de studenten nog harder: Uiteindelijk moet de auto in staat zijn een topsnelheid te halen van 220 km/h en binnen vier seconden van 0 naar 100 km/u kunnen accelereren. “En het mooie is: de uitstoot is precies 0 gram CO2, er komt alleen zuiver water uit de uitlaat”, aldus Menno Dalmijn.

Brandstofcel
In de brandstofcel van de waterstofracewagen auto reageren waterstof en zuurstof met elkaar. De cel zet de gassen om in elektriciteit, met een extreem hoog rendement (60%). Met deze elektriciteit worden vervolgens de elektromotoren in de auto aangedreven. Waterstof brandstofcellen hebben een groot voordeel boven batterijen in elektrische auto’s: bereik. Waterstof is net als benzine in enkele minuten te tanken, wat voor langere afstanden veel praktischer is.

Racen
Het Formula Zero Team Delft houdt zich al sinds 2008 bezig met het ontwikkelen van waterstoftechnologie. De komende jaren wil het team de strijd aan te gaan met racewagens met een verbrandingsmotor, met als ultieme doel het rijden van de 24 uur van Le Mans met een waterstofracewagen.