Samen oplossingen bedenken voor efficiënt containertransport vanaf de Maasvlakte. Dat is het doel van de Rail Cargo Challenge die faculteit TBM, gamebouwer The Barn, ProRail en TNO met de logistieke sector ontwikkelen. 30 maart speelden aanbieders en uitvoerders van het spoorgoederenvervoer de serious game voor het eerst en dat was leerzaam.

Rail Cargo Challenge

De Rail Cargo Challenge is een bordspel waarin deelnemers in een gecontroleerde omgeving ervaring opdoen met het bundelen van containers die verspreid staan over de diverse terminals. Aanbieders en uitvoerders moeten samenwerken met andere stakeholders om zo efficiënt en goedkoop mogelijk – en naar tevredenheid van de klant – lading op de plaats van bestemming te brengen. Door samen de game te spelen, kunnen ze direct over vraagstukken en oplossingen van gedachten wisselen.

“In de eerste ronde hield iedereen de kaarten tegen de borst en de fiches verborgen”, kijkt Pieter Förrer van Rail Service Center Rotterdam  terug. “De persoonlijke winst ging boven het algemeen belang, dat zag je echt fout gaan. De strafpuntindicator (een truck) eindigde dan ook al snel in Hamburg in plaats van Rotterdam. Later ontstond openheid en zochten we samen naar de beste oplossing. De Rail Cargo Challenge kwam tot leven en er werden ook dingen geprobeerd, zoals experimenteren met de prijsstelling. Ik heb het als leerzaam ervaren”.

SYNCHRO-GAMING

Het bordspel is ontwikkeld in het TKI-project SYNCHRO-GAMING, dat draait om modellen en games voor spoorgoederenvervoer en synchromodaal vervoer. Dit project wordt uitgevoerd door een consortium van partijen, bestaande uit ProRail, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, SmartPort, Rijkswaterstaat, TU Delft, TNO (coördinator), InThere en The Barn.

Bron: TNO