TBM Gamelab levert online reanimatie game aan de Hartstichting

Nieuws - 09 juni 2016 - Webredactie TBM

Het TBM Gamelab heeft vorige week de online reanimatie game ‘HELD’ opgeleverd aan de Hartstichting. Het spel is bedoeld om een onderdeel van de traditionele reanimatie cursussen op middelbare scholen te vervangen.

Met het spel hoopt de Hartstichting meer jonge mensen in Nederland tot actieve hulpverleners op te leiden zodat mensen die een hartstilstand krijgen snel en adequaat worden gereanimeerd. Daarmee kunnen meer levens worden gered.

Door het implementeren van het spel kan de tijd van reanimatiecursus die normaal vier uur duurt worden teruggebracht naar twee uur en kunnen de docenten nog meer nadruk leggen op de praktische handelingen. Harry van der Zaag, projectleider bij de Hartstichting: “De game is inmiddels op verschillende middelbare scholen getest en we zijn erg positief over de resultaten. Door het spel kunnen we jongeren via de scholen efficiënter opleiden. De leerlingen spelen het spel als ‘huiswerk’ en dus kost het een school veel minder tijd. We willen het spel vanaf september officieel uitrollen als leermiddel voor reanimatieonderwijs op Nederlandse scholen.”

Simon Tiemersma, projectleider bij het Gamelab en Heide Lukosch van afdeling Multi-Actor Systems zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en onderzoek naar deze game. Dit spel laat zien dat gaming ook kan bijdragen aan serieuze maatschappelijke doelen. Tiemersma: “Het spel geeft ons niet alleen inzicht in hoe het als leermiddel werkt, maar ook hoe spellen in het algemeen voor gezondheid en educatie gebruikt kunnen worden. We hopen dat het ‘Held-spel’ ervoor zorgt dat een steeds grotere groep mensen weet wat te doen als iemand een hartstilstand krijgt.”

Het spel 'HELD' is te downloaden via Itunes en Google Play.