Nieuwe leerstoel & benoeming hoogleraar ‘Intelligent Vehicles’ bij faculteit 3mE van TU Delft

Nieuws - 21 maart 2016 - Webredactie Communication

Met ingang van 1 april 2016 start de nieuwe Leerstoel ‘ Intelligent Vehicles’ bij de Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) van de 

TU Delft. Voor deze nieuwe leerstoel wordt de expert op het gebied van intelligent vervoer, professor Dariu Gavrila, aangesteld als hoogleraar ‘ Intelligent Vehicles’. Dariu is zeer ervaren op het gebied van perceptiesystemen voor de detectie van mensen en hun activiteit, en de toepassing hiervan op intelligente voertuigen, slimme bewaking en sociale robotica. Bij Daimler leidde hij het meerjarige onderzoek naar de detectie van voetgangers, dat werd verwerkt in de Mercedes-Benz S-, E- en C-klasse (2013-2014).

Dariu’s expertise op het gebied van intelligent vervoer en automotive is zeer waardevol voor de faculteiten 3mE, CiTG (Civiele Techniek en Geowetenschappen) en EWI (Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica). Hij zal nieuwe impulsen geven aan het Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI), waarvan TU Delft de oprichter is. Wat onderwijs betreft zal prof. Gavrila de mastertrack
- ‘Vehicle Engineering’ voor Werktuigbouwkunde begeleiden en verder ontwikkelen.

De missie van de leerstoel ‘ Intelligent Vehicles’ aan de faculteit 3mE is het stimuleren van geavanceerde automatisering in voertuigen, voor een grotere veiligheid, comfort en milieuvriendelijker vervoer. De leerstoel richt zich enerzijds op het voertuigaspect – perceptie van de omgeving en modellering (detectie, sensorfusie, voertuiglokalisatie en kaartsystemen, situatieanalyse) – en anderzijds op intelligente mens-machine-interactie. Deze gebieden zijn cruciaal voor de grotendeels en geheel geautomatiseerde voertuigen van de toekomst. Er zijn echter nog aanzienlijke uitdagingen voor het onderzoek: in het bijzonder voor de complexe en ongestructureerde stedelijke omgevingen en in het contact met de zogenaamde ‘kwetsbare weggebruikers’, ofwel voetgangers en fietsers.

Biografie

Dariu M. Gavrila behaalde in 1990 zijn master informatica aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 1996 promoveerde hij in de informatica aan de University of Maryland in College Park in de Verenigde Staten. Sinds 1997 werkt hij bij Daimler R&D in Ulm (Duitsland), waar hij momenteel Distinguished Scientist is. In 2003 werd hij daarnaast benoemd tot deeltijdhoogleraar Intelligente Perceptie Systemen bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam. Prof. Gavrila heeft meer dan 50 artikelen gepubliceerd voor conferenties en tijdschriften op het hoogste niveau en wordt in zijn domein veelvuldig geciteerd (Google Scholar: ongeveer 10.000 keer). Hij was voorzitter van IV-, ICCV-, AVSS- en DAGM-conferenties; momenteel is hij programma-covoorzitter voor de komende IEEE Intelligent Vehicles (IV) 2016-conferentie in de Zweedse stad Gotenburg. Ook was hij keynotespreker bij eerdere IV-, ICVS-, AVSS-, CAIP- en ÖAGM-conferenties.

Voor de maatschappelijke impact van zijn onderzoek ontving prof. Gavrila de I/O 2007 Award van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de IEEE Intelligent Transportation Systems Application Award 2014 (als lid van een Daimler-team). Hij is een regelmatige gast in de Nederlandse en Duitse media.

Zelfrijdende voertuigen

 

Voertuigen worden in hoog tempo slimmer, o.a. door smart sensing, snelle gegevensverwerking in het voertuig, big data en nieuwe algoritmen voor machinaal leren. Er zijn al ondersteunende systemen op de markt die diverse aspecten van het rijden op de snelweg automatiseren. Daarnaast zijn er al projecten bekend voor volledig zelfrijdende auto’s op lagere snelheden, ontwikkeld door de traditionele auto-industrie en nieuwkomers uit de hightechsector. Zelfrijdende voertuigen, gezien in de context van autodelen en openbaar vervoer, hebben het potentieel om het gezicht van stedelijke mobiliteit te veranderen.

/* */