Promovenda Shoshan Abrahami en haar begeleiders Dr. Arjan Mol en Prof. Herman Terryn van de afdeling Technische Materiaalwetenschappen publiceerden deze maand verrassende resultaten in Nature's partner journal Materials Degradation. Zij onderzochten in samenwerking met Fokker Aerostructures, Vrije Universiteit Brussel en de DTU in Denemarken alternatieven voor chroom-6-gebaseerde aluminium oppervlaktebehandeling voor lijmverbindingen in de vliegtuigbouw.

Vanwege de gezondheidsrisico’s verbonden aan gebruik van chroom-6 (Cr6+) voor (onder andere) oppervlaktebehandeling tegen corrosie van aluminium wordt er hard gezocht naar alternatieven. Tot nog toe is het lastig gebleken alternatieven te vinden die een vergelijkbare goede bescherming bieden, met name voor toepassingen in zwaar corrosieve omstandigheden. Het onderzoeksteam, onder wie Arjan Mol, Herman Terryn en Shoshan Abrahami, hebben nu aangetoond dat een alternatief hechtingsmechanisme een ingewikkeld samenspel is tussen de ruwheid van het oppervlak (oppervlaktemorfologie) en de gebruikte oxide (oppervlaktechemie). Daarmee komen alternatieven voor Cr6+-oppervlaktebehandeling een stap dichterbij, ook voor lijmverbindingen in de vliegtuigbouw.

Lees meer in "Stap dichterbij alternatief voor hroom-6-gebaseerde aluminium oppervlaktebehandeling voor lijmverbindingen in vliegtuigbouw"

figuur boven: The production of metal-to-metal bonding at Fokker Aerostructures

(a) surface pre-treatment (panels hanging above the anodizing bath), (b) parts drying on the rack after pre-treatment, (c) primer application, (d) adhesive application, (e) a bonded part)

Meer informatie publicatie
Interface Strength and Degradation of Adhesively Bonded Porous Aluminum Oxides, npj Materials Degradation, DOI: 10.1038/s41529-017-0007-0, http://rdcu.be/u9S8 (open access)

Auteurs: Shoshan Abrahami, Arjan Mol (TU Delft), Herman Terryn (Vrije Universiteit Brussel/TU Delft), John de Kok (Fokker Aerostructures), Visweswara Gudla en Rajan Ambat (Technical University of Denmark)

Contact Arjan Mol, Onderzoeksgroep Corrosietechnologie en Elektrochemie, TU Delft, J.M.C.Mol@tudelft.nl