Het is Ad van Wijk, buitengewoon hoogleraar Future Energy Systems, en zijn Postdoc Carla Robledo van de afdeling
Process & Energy gelukt om voor het eerst in Europa een elektrische scooter, die op waterstof loopt, in te zetten als Power Plant. In het kader van de komende feestdagen lieten zij tijdens het inauguratie event van hun Mini Car as Power Plant (miniCaPP)-programma een waterstofscooter in de ‘Vehicle-to-load’ stand de lichtjes aanzetten van een mini kerstboom. Zij werken in dit programma samen met  Asia Pacific Fuel Cell Technologies (APFCT).

Links: Nikolaos Chrysochoidis Antsos (PhD P&E) en Carla Robledo (PostDoc P&E) Rechts: Athena Lin en Reinhard Huang van APFCT

Het aanzetten van de lichtjes van een mini kerstboom

Mini Car as Power Plant

Het onderzoeksprogramma ‘Mini Car as Power Plant’ (miniCaPP) van Van Wijk en Robledo onderzoekt de mogelijkheden van de stroomintegratie van lichtgewicht voertuigen met gebouwen en machines die stroom nodig hebben. Dit kan door middel van ‘Vehicle-to-X’, zoals Vehicle–to-home (V2L) (stroom direct naar een huis toe) en via Vehicle-to-load (V2L). V2L is vooral interessant voor off-road situaties waar men te maken heeft met weinig stroom of bijvoorbeeld voor recreatiedoeleinden zoals bij kamperen. Een groep auto’s of scooters kan ook zorgen voor een ‘grid’ stroomnetwerk wanneer zij in de Vehicle-to-Grid (V2G) modus staan. Het Car as Power Plant project is een onderdeel van het ERA-Net Plus Smart Grids  en Co-Evolution of Smart Energy Products and Services (CESEPS). De komende twee jaar focust dit programma zich op de V2X performance van waterstofscooters.

Professor Ad van Wijk doet onderzoek naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen van de waterstofeconomie, lees meer over het onderzoek van prof. Ad van Wijk.