Zili Li is door de TU Delft benoemd tot professor in zijn vakgebied Rail Systems & Monitoring bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen.

Dr. Li werkt sinds 2005 binnen het vakgebied Railbouwkunde en heeft zich ontwikkeld tot internationaal toonaangevend expert op het gebied van contactmechanica en monitoring. Na zijn promotie aan de TU Delft en terugkomend na zes jaar TNO, heeft Dr. Li als groepsleider Railbouwkunde in de periode tussen vertrek van prof. Esveld (2006) en komst van prof. Dollevoet (2012) de groep Railbouwkunde op gedreven wijze gaande gehouden en zijn eigen lijn uitgebouwd. Hij heeft het fundament gelegd van wat inmiddels de sectie Railbouwkunde is geworden.

Theorie en praktijk

Dr. Li heeft sinds 2010 meer focus op de fundamentele onderleggers en publiceert inmiddels regelmatig in wetenschappelijke tijdschriften. Naast de theoretische resultaten richt dr. Li zich nadrukkelijk op validatie en optimalisering van numerieke modellen via experimenteel werk in de spoorbaan en in het laboratorium.
Bijzonder aan de expertise van dr. Li is dat hij zowel de fysische fenomenen en de nodige numerieke methoden (wetenschappelijke theorie en engineering) aan elkaar weet te koppelen. Hiermee verbindt hij de 2 werelden van wiel en spoorstaaf. Dit is uniek in de wereld.

Versnelde slijtage op het spoor

Zili Li heeft in de kelder van de faculteit CiTG een beproevingsinstallatie gebouwd, geinitieerd en gefinancierd. Deze zogenaamde wiel-railopstelling kan versneld de slijtage van zowel de wielen van een trein als aan het spoor zelf testen – een week op de testbaan staat gelijk aan een jaar in het spoorwegnet.

Meer over het onderzoek van Zili Li lees je in Stories of Science