Winst dankzij ontwerp, strategie en teamwork

Het Nuon Solar Team heeft met overmacht de 14 e Bridgestone World Solar Challenge
gewonnen, het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto’s in Australië. Na vijf
dagen racen kwam zonneauto Nuna9 vanmorgen om circa kwart voor zeven Nederlandse
tijd over de finish in Adelaide. Het team deed vier dagen en ruim zes uur over de 3.000
kilometer lange race. Het is alweer de zevende keer dat het Nuon Solar Team
wereldkampioen zonneracen is geworden.

Op de laatste racedag bouwde het Nuon Solar Team de voorsprong op de belangrijkste
concurrenten – Michigan (VS), Tokai (Japan) en Punch Powertrain (België) verder uit. Red
Shift (Universiteit Twente) moest nog een tijdstraf van een halfuur uitzitten en zakte weg in
het eindklassement. Reservecoureur Tim van Leeuwen startte vandaag als coureur van
Nuna9. Na de eerste control stop nam Lisanne de Rooij het stokje van hem over en reed de
race uit. Collegacoureur Sharon van Luik vanuit Australië: “Natuurlijk waren we nerveus. Er
kan altijd iets gebeuren. De zenuwen gierden bij iedereen door de keel. Maar het ging top.
We tikten vandaag de maximumsnelheid van Nuna9 aan, 110 km per uur. En dat alles op de
kracht van de zon, geweldig!”

Keuzes pakken goed uit
Het was alweer de negende keer dat het Nuon Solar Team meedeed aan de race. Zes keer
eerder werd er gewonnen, twee keer pakte het team de tweede plaats. Toch was de
spanning voor de race groot bij de gedoodverfde favoriet, vertelt teamleider Sander Koot.
“Door nieuwe wedstrijdregels zijn de auto’s dit jaar heel verschillend van elkaar. Niemand
wist wie het beste in zou spelen op de regels. Gelukkig zijn onze keuzes voor een compact
ontwerp en gallium zonnecellen bijzonder goed uitgepakt.”

Geslaagde inhaalacties
Het Nuon Solar Team begon afgelopen zondag de race op de vierde plaats, na een
uitstekende kwalificatie op zaterdag. Coureur Emma Vercoulen zette met 2:14 een toptijd
neer op het circuit van Hidden Valley in Darwin, achter de Belgen van het Punch Powertrain
Solar Team. Al tijdens de eerste racedag kwam het team vervolgens na een aantal geslaagde
inhaalacties aan kop, op korte afstand gevolgd door de eeuwige Japanse rivaal Tokai.

Pech onderweg
Een afgebroken onderdeel van de wielophanging zorgde op de tweede racedag voor
spannende momenten. Coureur Sharon van Luik: “Ik schrok van een knal, en dacht aan een
klapband. Ik baalde dat ik naar de kant moest, want Tokai haalde ons daardoor weer in.
Gelukkig wisten de jongens van de support crew het probleem ontzettend snel te verhelpen,
en konden we na tien minuten al weer verder.” Kort na de pitstop pakte het Nuon Solar
Team opnieuw de kop, ten koste van de Japanners.

Wind en wolken
De derde en vierde racedag bleken beslissend, toen het weer in de Australische outback
omsloeg: donkere wolken, harde wind en zelfs regen zetten de toon. Juist in deze
omstandigheden liep het Nuon Solar Team uit naar een voorsprong van twee uur op de
voorlaatste dag. Aerodynamicus Jasper Hemmes: “Omdat Nuna zo licht en gestroomlijnd is,
konden we ook bij harde wind met weinig energie veel snelheid maken. We werden als het
ware vooruit gezogen door de wind, dankzij ons aerodynamische ontwerp.” Strateeg Stijn
Burger vult aan: “Dankzij goede informatie van ons meteo-team konden we bovendien waar
mogelijk de gaten in het wolkendek vinden, zodat we zoveel mogelijk zon opvingen.”

Teamwork

Voormalig hockeycoach Marc Lammers – die het Nuon Solar Team tijdens de race coachte –
is onder de indruk van ‘zijn’ team. “Hun kracht is dat iedereen precies weet waar hij of zij
goed in is. De een weet alles van de banden, de ander is goed in aerodynamica of kent juist
het zonnepaneel van binnen en van buiten. Met elkaar beslist dit team op de goede
momenten de juiste dingen. De focus was tijdens heel de race goed en daardoor kwam het
team in een goede flow. Dat leidt nu tot dit prachtige resultaat!”

Grenzen verleggen
De organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge scherpt elke editie de spelregels
van de zonnerace aan. Hierdoor worden de deelnemers maximaal uitgedaagd, maar de
gemiddelde snelheid gaat er ook door omlaag. Zo haalde Nuna9 in Australië een gemiddelde
snelheid van zo’n 81 tot 82 km per uur. Niet eerder deed het Nuon Solar Team zo lang over
de zonnerace. Twee jaar geleden versloeg het Nuon Solar Team concurrent Twente met 8
minuten: een minimaal verschil op een race van 3.000 kilometer. Toen lag de gemiddelde
snelheid van het Nuon Solar Team nog op 91,75 km per uur.