Het team dat zich de afgelopen drie jaar heeft beziggehouden met het doorvoeren van  innovaties in het wiskunde service onderwijs, is tijdens de opening van het TU Delft Teaching Lab op 27 september jl. in het zonnetje gezet door Vice-President for Education & Operations, Anka Mulder. De innovaties die de leden hebben doorgevoerd zijn effectief in de praktijk. Het is de eerste groep binnen de TU Delft die een prijs krijgen voor groepswerk in een collectief project. 

Het team heeft een nieuw onderwijsmodel gecreëerd en toegepast op het interfacultaire wiskunde onderwijs. Dit zijn colleges die alle studenten, van alle bacheloropleidingen binnen de TU Delft volgen. Wiskunde vormt een belangrijke basis van alle onderwijsprogramma’s. Het wiskunde service onderwijs wordt verzorgd door de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica onder leiding van Annoesjka Cabo.

Het nieuwe onderwijsmodel is innovatief en vernieuwend en gericht op drie belangrijke pijlers:

  1. Het activeren van studenten om vanaf het begin met de wiskundestof aan de slag te gaan
  2. Het motiveren van studenten, onder andere met aansprekende voorbeelden binnen het eigen vakgebied, veelal aangedragen door de docenten van de opleidingen.
  3. Bovenstaande pijlers hebben uiteindelijk een positief effect op het rendement.
    Zeker met het groeiende aantal studenten is verbetering van de efficiëntie noodzakelijk: Het materiaal wordt gezamenlijk ontwikkeld en vormgegeven en door alle docenten van een vak gebruikt.

Het team wiskunde service onderwijs heeft niet alleen samengewerkt met docenten van andere opleidingen, maar ook met onderwijskundigen om het nieuwe onderwijsmodel te creëren en te testen.  Deze onderwijskundigen hebben hun bevinden al gepubliceerd en gepresenteerd op een onderwijskundig congres. Er wordt in het model onder andere gebruik gemaakt van blended learning. 

Over het Teaching Lab

Op woensdag 27 september 2017 opende de Delft Teaching Academy haar nieuwe gebouw: het Teaching Lab. Hier kunnen docenten elkaar ontmoeten en inspireren, nieuwe ideeën ontwikkelen en uitproberen. Ze experimenteren er bijvoorbeeld met nieuwe tools en methoden in pilotopstellingen. In het Teaching Lab kan gewerkt worden aan innovatie van zowel campus- als online onderwijs. Daarnaast biedt het Teaching Lab alle ondersteuning die docenten nodig hebben, op zowel didactisch als technisch vlak.