Wist u dat bij het ontwerpen van vliegtuigen ingenieurs 80% van hun tijd kwijt zijn aan alle complexe en herhalende activiteiten die daarbij komen kijken? KBE (Knowledge Based Engineering) kan het ontwerpproces drastisch bekorten door deze activiteiten te automatiseren. KBE is een systeem waarmee ontwerpkennis door middel van speciale programmeertalen kan worden vastgelegd, en daarmee ook hergebruikt. TU Delft, Fokker-GKN en ParaPy, een start-up van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR), hebben de handen ineengeslagen om in juni de eerste ‘KBE-challenge’ voor LR-studenten te organiseren.

De acht beste studenten van Gianfranco La Rocca’s mastervak over Knowledge Based Engineering (KBE) werden geselecteerd om mee te doen aan de challenge. Bij het vak van La Rocca leren studenten de theorie en praktijk van deze computertechnologie en zien ze welke mogelijkheden deze technologie biedt om het ontwerpproces te versnellen en daarmee de productiviteit van ingenieurs te verbeteren. De beoordeling van het vak hangt af van een KBE-toepassing die studenten met het KBE-systeem van ParaPy* ontwikkelen om het ontwerpproces van een gegeven vliegtuigsysteem te verbeteren. Dit jaar ging het om het ontwerp van een roer van een zakenvliegtuig, waarvoor Fokker-GKN de ontwerprichtlijnen en -methoden aanleverde.

Bij de challenge moesten vier teams van twee studenten proberen de beste KBE-toepassing te maken voor het ontwerp van het roer, met een oplossing die optimaal was qua kosten en gewicht. De studenten moesten rekening te houden met de relevante vereisten uit een specificatie van Fokker-GKN, en ze moesten de KBE-toepassing die ze bij het vak van La Rocca hadden ontwikkeld aan die vereisten aanpassen. Op de dag van de challenge kregen de studenten een rondleiding door de faciliteiten van Fokker-GKN en was er een presentatie van een aantal mogelijke casussen met KBE voor stages en scripties binnen Fokker.

Alle teams hadden tweeënhalf uur de tijd om de challenge af te maken en hun resultaten aan de jury te presenteren. De jury (Max Baan, Reinier van Dijk, Ton van der Laan, Gianfranco La Rocca, Martijn van Rij en Richard Cobben) beoordeelden de prestaties van de studenten op basis van de kwaliteit van hun KBE-code, de functionaliteit van hun toepassing en het zakelijke en bedrijfsmatige aspect van het ontwerp. De jury was onder de indruk van het werk van de studenten, en Lukas Muller en Pieter Jan Proesmans waren de winnaars van de challenge.

---

*ParaPy is een start-up van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (gevestigd in YES!Delft) en levert het KBE-systeem voor het vak van La Rocca.

Wil je meer informatie over het vak KBE en/of de challenge? Neem dan contact op met universitair docent Gianfranco La Rocca van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek: G.LaRocca@tudelft.nl.