Vanwege de Meivakantie was het afgelopen dagen extreem druk op Schiphol. Maar dat kan in de toekomst allemaal veranderen dankzij PASSME, een Europees onderzoeksproject met 12 kennispartners waarover de TU Delft de coördinatie heeft. Hoogleraar Sicco Santema van de faculteit Industrieel Ontwerpen vertelde erover in het NOS-journaal van 22 april.

De bedoeling van PASSME is om de reistijd met het vliegtuig binnen Europa met een uur te verkorten en de reiservaring bovendien plezieriger te maken. Dat verkorten van de reistijd gebeurt niet door vliegtuigen harder te laten vliegen, maar door goed te kijken naar de ervaring van de passagier. De formaliteiten op een vliegveld zijn maar een onderdeel van de hele reis van een passagier. Door de beleving van de passagier centraal te stellen en goed te kijken naar zijn of haar hele reis en alles wat daarbij komt kijken kunnen ontwerpers het geheel efficiënter en sneller maken. 

‘Processen zijn nu niet goed op elkaar afgestemd. Het is eigenlijk gek dat je als je op Schiphol aankomt, in een rij moet gaan staan en daar een uur moet staan wachten. Dat is zo bij de paspoortcontrole, maar met name bij de security-check,’ aldus Santema in het NOS Journaal.

PASSME

Een van de verbeteringen waar onderzoekers van de TU Delft binnen PASSME aan werken is het verbeteren van het reizen met bagage. Zo is het in de toekomst heel goed denkbaar dat bagage los van de passagier naar de bestemming reist, bijvoorbeeld met een express service. Bagage wordt dan bij de passagier thuis opgehaald en deze krijgt een bericht als de koffer op de bestemming is aangekomen. ´We werken nu met alle relevante partijen samen om de deur-tot-deur bagage services te realiseren en draaien nu al de eerste testen´, zegt postdoc Katinka Bergema, die aan de faculteit IO in de groep van Santema werkt aan PASSME-projecten.

Het is niet alleen de bagage-afhandeling die problemen veroorzaakt. Bij drukte ontstaan ook veel problemen bij de security-check en bij het uiteindelijke boarden van het vliegtuig. Binnen PASSME onderzoekt de TU Delft daarom de mogelijkheden van een systeem dat met sensoren op en rond het vliegveld de druktegolven beter kan voorspellen. Zo kan de luchthaven adequater inspelen op drukte waardoor de wachttijd, onder andere bij de security-check afneemt. In dat kader kijken onderzoekers ook naar de fysieke inrichting van luchthavens en van de vliegtuigen zelf. Door veranderingen aan het vliegtuiginterieur aan te brengen kan het in- en uitstappen met wel 50% versneld worden, is de voorspelling van PASSME.