Ondanks een onstuimige dag in Australië, met veel wind en regen, wist het Nuon Solar Team de leidende positie op de vierde dag van de Brigdestone Wold Solar Challenge verder uit te bouwen. Met een ruime voorsprong van bijna twee uur lijkt het zevende wereldkampioenschap binnen handbereik. De studenten van het Nuon Solar Team schrijven hun succes toe aan het ontwerp van zonneauto Nuna9 in combinatie met een goed uitgedachte strategie en sterk teamwork. Toch rekent het team zich nog niet rijk: “Op zo’n laatste racedag kan echt nog van alles gebeuren.”  

Na de winderige racedag van gisteren en een regenachtige nacht was er vandaag ronduit sprake van storm in de Australische outback. De windvlagen van soms meer dan 60 km per uur zorgden in combinatie met een dik wolkendek voor spannende momenten. Coureur Emma Vercoulen vertelt: “Het viel door de harde wind niet mee om Nuna recht op de weg te houden. Ik voelde de auto onder me trillen, terwijl ik de regenplassen op de weg probeerde te vermijden. Best eng, maar ook heel erg kicken!” 

Strategie

Om de veiligheid te kunnen garanderen besloot het Nuon Solar Team waar nodig snelheid te minderen. Dat het team er toch in slaagde de voorsprong uit te breiden, wijzen de studenten voor een groot deel toe aan de strategie. Strateeg Stijn Burger zit dagelijks met zijn laptop in Mission Control, de auto achter Nuna: “In Mission Control houden we de auto en de omgeving nauwlettend in de gaten. Vandaag hebben we vooral de wind goed gemonitord om hier optimaal gebruik van te maken.”

Foto: Jorrit Lousberg

Rijden op ‘windenergie’

Omdat Nuna zo licht en gestroomlijnd is, kan de zonneauto ook bij harde wind met weinig energie veel snelheid maken, legt aerodynamicus Jasper Hemmes uit. “Bij harde zijwind zoals vandaag instrueren wij de coureur om de auto zó op de weg te positioneren dat we optimaal gebruik maken van het zogenoemde ‘zeileffect’. We worden dan als het ware vooruit gezogen door de wind dankzij ons aerodynamische ontwerp. Eigenlijk reed Nuna vandaag dus niet alleen op zonne-energie maar ook, op de kracht van de wind.”

Goede teamflow

Volgens teamcoach Marc Lammers heeft het team naast het ontwerp nóg een geheim wapen. “De kracht van dit team is dat iedereen precies weet waar iedereen goed in is. De een weet alles van banden, de ander van aerodynamica, en weer een ander kent het zonnepaneel vanbinnen en van buiten. Met elkaar beslist dit team op de goede momenten de juiste dingen. Zo maken ze allemaal van een 8 een 10. De focus is goed en daardoor zit het team in een heel goede flow die zich laat zien in het resultaat.”  

Spannend slot

Nu de wind in Australië nog verder aan lijkt te trekken, belooft de laatste racedag toch nog spannend te worden. Een stuurfout is snel gemaakt en kan de kans op winst flink verkleinen. Teamcaptain Sander Koot: “Op zo’n laatste racedag kan echt nog van alles gebeuren, dus we blijven gefocust tot de laatste kilometer.”  

De stand na racedag 4

1.     Nuna (Nederland)
2.     Michigan (VS) (verschil met Nuna 01:59:31)
3.     Twente (Nederland)
4.     Punch (België)
5.     Tokai (Japan) 

Afgelegde kilometers door Nuna op dag 4: 648,5.
Totaal afgelegde afstand: 2562,5 km

Het Nuon Solar Team en de Bridgestone World Solar Challenge in cijfers

·        38: in totaal nemen 38 teams uit 21 landen deel aan de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC). De grootste en sterkst bezette zonnerace ter wereld wordt daarmee beschouwd als het officieuze wereldkampioenschap zonneracen.
·        3.000: de zonnewagens racen 3.000 kilometer dwars door Australië, van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. Zondag 8 oktober start de race, de winnaar komt vermoedelijk donderdag 12 oktober al over de finish.
·        6+2: het Nuon Solar Team deed acht keer eerder mee aan de BWSC. Zes keer won Nuna de race, twee keer behaalde het team de tweede plaats.
·        16: het team bestaat dit jaar uit zestien studenten, die uiteenlopende technische studies volgen aan de Technische Universiteit Delft.
·        3: voor het eerst zijn alle coureurs vrouwen: Emma, Lisanne en Sharon wisselen elkaar af achter het stuur.
·        9: de Nuna9 is de negende zonnewagen die gebouwd is door het Nuon Solar Team.
·        03: alle zonnewagens van het Nuon Solar Team dragen het ‘rugnummer’ 03 of 3. Dit was het startnummer van Nuna1 en is sindsdien het geluksnummer van het team.

Meer informatie

Nuon Solar Team

Bekijk de uitzendingen van Oranje Boven Down Under (NOS/VPRO) waarin de Nederlandse teams die meedoen aan de World Solar Challenge worden gevolgd.

Volg het Nuon Solar Team deze week op TU Delft Instagram