100 jaar-jubileum Stromingsleer

Nieuws - 04 september 2018 - Webredactie 3mE

Op donderdag 18 oktober bent u van harte welkom  bij het 100-jarig jubileumsymposium van Stromingsleer in het laboratorium voor Aero- en Hydrodynamica. Het is dit jaar namelijk 100 jaar geleden dat prof. dr. J.M. Burgers aan de Technische Universiteit Delft werd benoemd als eerste hoogleraar in Nederland in het vakgebied van de stromingsleer. Door zijn benoeming wordt 1918 gezien als het begin van het moderne onderzoek in de stromingsleer in Nederland. Hiermee werd ook de basis gelegd voor het onderzoek en academisch onderwijs voor een vakgebied dat van groot belang is voor Nederland: het begrijpen van waterstromen in rivieren, het efficiënter maken van windmolens en windturbines, het verbeteren van de scheepsrompen en scheepsschroeven, het begrijpen van bloedstroming, het verbeteren van de aërodynamica van vliegtuigen, de verspreiding van luchtverontreiniging in steden, het ontwikkelen van baggertechnieken, stroming van gassen en vloeistoffen in pijpen, kanalen en industriële installaties, winning van olie en gas, en nog vele andere toepassingsgebieden.

Iedereen is van harte welkom. Kom en luister o.a. naar keynote speaker professor Beverley McKeon van het California Institute of Technology,  geniet van de dynamische lezing van Bas Haring, leer meer over wetenschapscommunicatie op het gebied van Fluid Mechanics met Nicole Sharp, en scherp je kennis aan over stromingsleer door de diverse presentaties van onze eigen experts en die van andere technische universiteiten. Deelname is gratis, registratie is verplicht.

Faculteit 3mE, Mekelweg 2, Laboratory for Aero & Hydrodynamics

10.00 uur: registratie
10.30 uur: opening Tim van der Hagen, Collegezaal B

Meer informatie over het programma en aanmelding, klik hier.
Deadline registratie: 5 oktober 2018

Jerry Westerweel, hoogleraar Fluid Mechanics organiseert dit symposium samen met zijn onderzoeksteam in nauwe samenwerking met het JM Burgerscentrum.

Tijdens dit symposium herdenken wij de benoeming van prof. Burgers in 1918 maar kijken we zeker niet alleen terug! Het thema van dit symposium is hoe het onderzoek zich in de komende 100 jaar zal ontwikkelen en welke uitdagingen wij zien vanuit de stromingsleer voor de techniek en maatschappij, met name ook bezien in het licht van duurzaamheid en klimaatveranderingen. Het is een dynamisch vakgebied en dit willen we aan iedereen laten zien

Jerry Westerweel

J.M. Burgerscentrum
In de afgelopen decennia is het aantal onderzoeksgroepen op het gebied van stromingsleer aan Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten sterk gestegen. Deze werken samen in de Nationale Onderzoekschool voor Stromingsleer: het J.M. Burgerscentrum. Inmiddels omvat deze onderzoekschool meer dan 60 hoogleraren met meer dan 350 onderzoekers, verdeeld over de vier technische twee reguliere universiteiten (TUD, TU/e, UT, en WUR; RUG en UU). De onderzoekschool heeft nauwe banden met de Nederlandse industrie en nationale onderzoekscentra. Lees hier meer.