David Abbink benoemd tot hoogleraar Haptic Human-Robot Interaction

Nieuws - 22 februari 2018 - Webredactie 3mE

Prof. dr. ir. David Abbink is met ingang van 13 februari 2018 benoemd tot hoogleraar Haptic Human-Robot Interaction bij de afdeling Cognitive Robotics (CoR). De focus van Abbinks onderzoek ligt op de interactie en samenwerking tussen mens en robot. Binnen CoR werkt Abbink aan robotica die de samenleving en individuele gebruikers tot nut zijn, specifiek in omgevingen waar mensen in contact met robots kunnen komen, zoals bijvoorbeeld bij het besturen van intelligente voertuigen of (op afstand bestuurbare) robotarmen. David Abbink is hoofd van het Delft Haptics Lab, waar gewerkt wordt aan het ontwerpen en evalueren van intuïtieve gebruikersinterfaces op basis van shared control en haptiek (kracht feedback). Hierdoor begrijpt de mens beter wat een intelligent voertuig of robotarm wil en kan, en vice versa, waardoor het mogelijk wordt dat mens en robot elkaar ondersteunen en van elkaar kunnen leren.

David Abbink: “Ik ben altijd gefascineerd geweest door menselijk gedrag. Met mijn werktuigbouwkundige achtergrond kijk ik naar hoe mensen hun lichaam bewegen en gebruiken om voertuigen en werktuigen te besturen, hoe ons zenuwstelsel dat allemaal coördineert, en hoe de mens zich aanpast en leert. Werken aan technische ondersteuning voor de mens, die de mens centraal stelt, is voor mij een fantastische uitdaging. Ik heb veel plezier in het onderzoek doen met mijn collega’s, in lesgeven en het beste te halen uit de intelligente studenten die onze faculteit aantrekt. Ik prijs mezelf gelukkig met mijn gezellige en getalenteerde collega’s en studenten die me zo vaak weten te inspireren en me groter hebben gemaakt, en kijk uit naar nog vele jaren mooi onderzoek en onderwijs!”

David Abbink

Korte biografie

David Abbink haalde in 2002 zijn masterdiploma bij de afdeling BioMechanical Engineering en promoveerde er in 2006 op zijn proefschrift “Neuromuscular Analysis of Haptic Gas Pedal Feedback”, dat tevens bekroond werd als beste Nederlandse PhD Thesis in Bewegingswetenschappen. Het onderzoek leidde tot een prototype voor een gaspedaal waarmee een bestuurder de veranderende afstand tot zijn voorligger kan voelen. Op 2008 werd dit gaspedaal door Nissan op de markt gebracht. Ook droeg Abbink in samenwerking met Nissan en zijn collega’s bij aan de eerste steer-by-wire auto. David Abbink ontving zowel een VENI als een VIDI beurs en heeft een grote passie voor onderwijs.  Tweemaal werd hij benoemd tot “beste docent van 3mE” en al zeven jaar op rij werd hij door studenten verkozen tot “beste docent BioMechanical Engineering”. Zijn vak “The Human Controller” kreeg een internationale prijs voor “Outstanding Open Courseware”.

Lees <link organisatie afdelingen cognitive-robotics-cor>hier meer over CoR

Lees hier meer over het Delft Haptics Lab