Grote subsidie voor slimme & betaalbare medische instrumenten

Nieuws - 01 februari 2018 - Webredactie 3mE

Professor Jenny Dankelman, hoogleraar minimaal-invasieve chirurgie en interventietechnieken en dr. ir. Ing. Tim Horeman, universitair docent Sustainable Surgery, bij de afdeling BioMechanical Engineering krijgen een significante financiering van NWO/ZonMW toegekend voor hun onderzoek initiatief “SMART Surgical system: High-quality medical devices making minimally invasive surgery applicable to low-resource settings.” De focus van dit onderzoek ligt op de ontwikkeling van betaalbare  en vernieuwende instrumenten voor de minimaal-invasieve chirurgie (MIC), waardoor MIC beschikbaar wordt voor ziekenhuizen in ontwikkelingslanden. Het gebruik van de ontwikkelde systemen zou MIC goedkoper, veiliger en makkelijker kunnen maken en kan ervoor zorgen dat de procedures kunnen worden uitgevoerd buiten de steriele operatiekamer. Dankelman en Horeman werken in dit onderzoek samen met dr. Prashant Jha van de School of International Biodesign van AIIMS en IIT Delhi en zijn Indiase partners van de operatieafdeling en de afdeling Community Medicine van AIIMS Delhi.

Binnen dit onderzoek is het streven om een ‘operatiepakket’ voor laparoscopische sterilisatie te ontwikkelen, valideren en te implementeren. Het pakket bevat een ‘low-tech’ laparoscoop met videosysteem, een draagbare CO2-voorziening voor het insuffleren van de buik en een set stuurbare SATA -instrumenten zoals een ‘clip applier’ (instrument voor het plaatsen van klemmetjes rond vaten), schaartje en een grijpertje om weefsel te kunnen manipuleren. Al deze instrumenten worden gebruikt in een zogenaamde MSIS trocar die het instrument en de incisies in de buik te allen tijden afschermt van de omgeving zodat deze “steriel” blijven. De samenwerkingspartners uit India houden zich in het onderzoek bezig met het implementeren van kennis van de lokale chirurgen in het ontwerpproces en de validatie van de instrumenten in het klinisch veld.

De financiering wordt toegekend door ZonMw  binnen het Medical Devices for an Affordable Health programma van NWO en DPT uit India. Dit programma financiert gezondheidsonderzoek én stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis – om daarmee de zorg en gezondheid te verbeteren. Het initiatief van Dankelman en Horeman is een van de drie projecten die financiering ontvangt uit een totaal van 25 aanvragen. Met het financieringsbudget worden twee PhD’s, twee Postdocs en support staf in zowel Nederland als India betaald.

Jenny Dankelman
Tim Horeman