In Memoriam: Prof.dr. Hans de Wit

Nieuws - 23 januari 2018 - Webredactie 3mE

De afdeling Materials Science and Engineering heeft het droevige bericht ontvangen dat onze zeer gewaarde professor-emeritus Prof.dr. Hans de Wit in de nacht van 21 op 22 januari 2018 in Broek op Langedijk is overleden. Hij is 71 jaar oud geworden. Hij zal op zaterdag 27 januari 2018 in Schagen begraven worden.

Hans was hoogleraar Corrosietechnologie en Elektrochemie van 1985 tot 2011 bij de afdeling Technische Materiaalwetenschappen van de Technische Universiteit Delft. Hij deed baanbrekend onderzoek naar de introductie van geavanceerde elektrochemische meetmethoden om lokale corrosie en met name duurzaamheid van corrosiewerende coatings in een breed scala van toepassingen te onderzoeken: van de automobielindustrie tot en met offshore en maritieme constructies.

Hans was een zeer gewaarde collega en docent, recht door zee en altijd helder. De studenten, promovendi en postdocs herinneren zich Hans als een bevlogen man met passie voor zijn vak en een onuitputtelijk enthousiasme en doorzettingsvermogen: “als het tegenzit: blijven lachen en doorgaan” was zijn credo. Hans was een inspirerende spreker, altijd in interactie met het publiek en met een heldere boodschap.

Hans de Wit was tevens een gepassioneerde bruggenbouwer tussen universiteit en industrie en was vanaf het eerste uur als clusterleider verbonden aan het Netherlands Institute for Metals Research (NIMR) en later het Materials innovation institute (M2i). Van 2002 tot 2005 was Hans de Wit lid van de Raad van Bestuur van TNO en president-commissaris van NMI. Van 1996 tot 2002 was hij Chief Technology Officer bij het voormalige Hoogovens, later Corus. In juli 2011 ging hij met emeritaat.

Ons medeleven gaat uit naar zijn vrouw, kinderen, kleinkinderen, familie, vrienden, oud-collega’s en -studenten van Hans. Wij wensen hen allen veel sterkte.

Ian Richardson

Afdelingshoofd Technische Materiaalwetenschappen (3mE)

Arjan Mol

Hoogleraar Corrosietechnologie en Elektrochemie