Technische meiden bouwen looprobots geïnspireerd op de natuur

Nieuws - 13 februari 2018 - Webredactie 3mE

De 3mE-Girls Challenge ‘Where nature meets technology’, een evenement voor meiden uit 5 VWO die kennis willen maken met de studie werktuigbouwkunde, blijkt een schot in de roos. Na het grote succes van de eerste editie vorig jaar organiseerde faculteit Werktuigbouwkunde op 9 februari 2018 het vervolg. Tachtig meiden met een bètaprofiel stortten zich op het vraagstuk ‘hoe bouw je van technisch lego een lopende robot geïnspireerd op de natuur’? Na een tweeëneenhalf uur durende workshop liepen de dierlijke robotjes vrolijk in het rond, van een mestkever, een kip, een hond tot aan een vuurvlieg, het was een lust voor het oog.  De snelste robot en de meest innovatieve en creatieve robot gingen naar huis met een fashion cheque en een uniek 3D-laser geprint sieraad, gemaakt door een alumna van werktuigbouwkunde.

Initiators Paul Breedveld, hoogleraar Bio-inspired Technology en Aimee Sakes, promovenda BioMechanical Engineering, kijken wederom terug op een mooie middag. De inzet en frisse blik van de meiden op dit werktuigbouwkundige vraagstuk is een feest om te zien. We hopen dat ze net zo genoten hebben als wij.

Waarom een Girls Challenge?

Decaan Theun Baller:

‘De faculteit Werktuigbouwkunde leidt ingenieurs op die maatschappelijke problemen helpen oplossen, denk aan implantaten op maat, samenwerkende windmolens, zelfrijdende auto’s en nieuwe vormen van energieopslag. Werktuigbouwkundige ingenieurs zijn dan ook hard nodig en bij uitstek geschikt om bij bedrijven te gaan werken waar aan grote maatschappelijke thema’s wordt gewerkt. We merken dat meiden vaak een te eenzijdig beeld hebben van werktuigbouwkunde. Onbekend maakt onbemind, dit is jammer omdat juist meiden het vaak heel goed doen in onze opleiding. Daarom organiseren we nu jaarlijks de Girls Challenge, we merken dat het een echte eyeopener is voor veel meisjes met interesse in techniek. En uiteraard hebben ze een hele leuke dag en maken ze kennis met onze faculteit. Voor beide partijen een win-win.’

Bekijk een sfeerimpressie van de dag

Benieuwd naar onze studentes en promovenda werktuigbouwkunde? Lees hier meer over hun ervaringen:

Jinne Geelen, PhD-kandidate BioMechanical Engineering

Esmée Menting, derdejaars student werktuigbouwkunde en actief binnen Delft Aerospace Rocket Engineering (DARE), een Dreamteam met als doel de ruimte te bereiken

Françoise Bobbert, PhD-kandidate  BioMechanical Engineering

Frederique Oosterbaan, derdejaars student werktuigbouwkunde en oud-lid van het Human Power Team.