Docent van het jaar 2017-2018

Nieuws - 05 juli 2018 - Webredactie 3mE

3mE kiest beste docenten van het jaar

De studieverenigingen van 3mE, Variscopic, Froude en Leeghwater, hebben de hoofden weer bij elkaar gestoken om de beste 3mE-docenten van het academische jaar 2017-2018 te kiezen. Met deze prijs zetten de studenten de docenten in het zonnetje en tonen ze hun waardering voor de unieke en creatieve wijze waarop de betreffende docenten college geven. De faculteit 3mE vindt de nominaties zeer waardevol, goede docenten zijn immers onmisbaar voor de kwaliteit van de 3mE-studies. Nadat alle faculteiten hun beste docenten hebben benoemd vindt er tevens een nominatieronde plaats voor de ‘ Beste docent TU Delft 2018’.


Daniel Tam beste docent 2017-2018

 

Voor veel studenten is het vak stromingsleer binnen de MSc Mechanical Engineering behoorlijk ingewikkeld. Hun docent Daniel Tam maakt het lastige vak behapbaar, leuk en interessant. Zo interessant dat Tam de docent van het jaar award heeft gewonnen voor zijn lessen.

“Ik haat stromingsleer, maar ik hou van zijn lessen.” Dat schreef een van de studenten van Daniel Tam op het beoordelingspapier voor het vak. “De studenten mopperen soms omdat ze de stof zo lastig vinden, en dat mag ook, want het is ook ingewikkeld. Des te trotser ik ben als ze de materie uiteindelijk snappen”, zegt Tam. Zij waarderen het vooral dat hij de stof zo kalm en gedetailleerd uitlegt.

Goede leermeesters

 

Wat is het geheim van Daniel Tam? “Ik vind lesgeven heel belangrijk. Ik kom bij MIT vandaan en had daar veel goede leermeesters. Lesgeven was daar even belangrijk als onderzoek doen. Je leidt immers de ingenieurs van de toekomst op. Die gedachte hadden de professoren elke dag op hun netvlies bij alles wat ze deden. Je leert studenten geen trucjes om ervoor te zorgen dat ze hun tentamens halen, maar om ervoor te zorgen dat ze de stof begrijpen en beheersen.”

Een leergierige houding aannemen leerde hij ook op de Amerikaanse universiteit, zegt Tam. De docenten stonden altijd open voor nieuwe leermethoden en inzichten, opgedaan uit recent onderzoek. “Je wilt studenten echt de basisprincipes meegeven en tegelijkertijd open staan voor nieuw onderzoek. Want studenten moeten leren om conceptueel te denken. Als ze met een nieuw probleem te maken krijgen dan wil je dat ze zich makkelijk kunnen aanpassen aan een nieuwe situatie en niet hulpeloos om zich heen kijken. Discussies in de collegezalen werden ook altijd goed gedocumenteerd en vragen opgeschreven en uitgezocht, zodat je niet op een vraag van een student vanuit een onderbuikgevoel, maar vanuit een wetenschappelijk oogpunt en het laatste onderzoek reageert.” 

Ouderwets schoolbord

Die lessen van zijn Amerikaanse collega’s nam Tam mee naar Nederland. Maar lesgeven op de TU Delft gaat wel anders dan aan de Amerikaanse universiteit, vindt hij. “Dat is ook wel logisch, want in Amerika reageren studenten heel anders dan in Nederland.” In Amerika was er veel ruimte voor onderlinge discussies, in Delft gebruikt hij het bord veelvuldig om de stof uit te leggen. “Het is een beetje ouderwets, maar het werkt hier toch het beste.” Hij brengt ze de basis van stromingsleer bij door zo helder mogelijk uitleg te geven. “En ik merk dat als ze het echt snappen, ze daar ook voldoening uit halen.”

Onderwijs is altijd erg belangrijk geweest voor Tam. Zijn ouders hebben allebei niet gestudeerd en ze stimuleerden hem en zijn broer altijd om extra hard hun best te doen. Dat hij nu de award heeft gewonnen voor beste docent geeft Tam veel voldoening. Maar zichzelf op de borst kloppen vanwege de prijs, dat doet hij niet. “Daarvoor word je geen docent, maar juist om anderen te kunnen helpen.”

Enthousiasme

Dat tekent Tam, vindt zijn collega  Jerry Westerweel, hoogleraar Fluid Mechanics. “Daniel zet zichzelf niet op de voorgrond, kan goed luisteren, vertelt met veel enthousiasme en maakt de stof inzichtelijk. Hij heeft heel veel tijd gestoken in de lessen. Hij kwam hier zo’n zes jaar geleden en sprak binnen drie weken al Nederlands, zo belangrijk vond hij dat. Dat hij voor dit alles nu zo’n waardering krijgt van de studenten is erg mooi.”

Beste docenten van het studiejaar 2017-2018

Hieronder staan de beste docenten per Bachelor en Master van het studiejaar 2017-2018 met reacties van de studenten en studieverenigingen.

  • Studievereniging Leeghwater, Werktuigbouwkunde (Bachelor)
  • Studievereniging Leeghwater, Werktuigbouwkunde (Master)
  • Studievereniging Froude, Maritieme Techniek (Bachelor en Master)
  • Studievereniging Variscopic, Klinische Technologie (Bachelor)

Studievereniging Leeghwater, Werktuigbouwkunde (Bachelor)

Deanne van der Slikke, Commissaris Onderwijs Bachelor: “Tijdens de eerstejaars ontwerpwedstrijd hebben we de prijzen aan de bachelor docenten uitgereikt. Ondanks dat ze kort van tevoren bericht hadden gekregen over deze uitreiking, hebben ze hier tijd voor weten vrij te maken en waren ze er allemaal bij. Alle drie hebben hun certificaat met een brede lach ontvangen en het is te zien dat de docenten het heel leuk vinden om de waardering vanuit studenten te ontvangen.”



Jaar 1 WB: Matthijs Langelaar, Sterkteleer.
Volgens studenten is het te zien dat er tijd in de voorbereiding is gestoken. Hij kan rustig, gestructureerd en duidelijk uitleggen en weet dat ook nog eens enthousiast over te brengen. Matthijs krijgt het voor elkaar om de aandacht van de hele zaal met studenten erbij te houden. 'Zijn colleges zijn zo goed dat het bijna onnodig is om je boek te bestuderen.”
“De enige docent die mij het gevoel gaf dat ieder college leuk en nuttig was.”

Jaar 2 WB: Roelof Koekoek, Differentiaalvergelijkingen.
“Roelof is een geweldige docent met passie voor lesgeven. De stof is soms lastig, maar hij zorgt ervoor dat studenten geconcentreerd blijven. Ook houdt hij de colleges luchtig met plotse vakantiefoto's tussen de slides.” “Roelof weet bij het oplossen van problemen te denken als de student, waardoor voorbeelden erg duidelijk en toepasbaar worden.”
“Een student stelde eens een vraag over de component 'U', waarop Roelof reageerde: 'Zeg maar 'jij' hoor.”

Jaar 3 WB: Paul Breedveld, Integrated Mechanical Systems.
“Paul is heel goed in de stof duidelijk uitleggen met praktische voorbeelden en hij neemt vaak objecten mee om te laten zien en studenten nieuwsgierig te maken. Zijn enthousiasme voor het vak werkt aanstekelijk. Echt wat ik verwacht had toen ik werktuigbouwkunde ging studeren.”
“De colleges hadden weinig met de tentamens te maken, maar Paul vertelt het met zoveel passie dat het gewoon boeiend is.”



Studievereniging Leeghwater, Werktuigbouwkunde (Master)

Coen Bakker, Commissaris Onderwijs Master: “De Beste Docent verkiezing is zowel voor studenten als docenten het moment om het onderwijs in het zonnetje te zetten. Bij docenten wordt deze blijk van waardering altijd positief ontvangen en stimuleert hen om te blijven investeren in de kwaliteit van hun onderwijs.”

MSc BioMedical Engineering: Amir Zadpoor, Computational Mechanics of Tissues and Cells.
“Omdat hij een inspirerende docent is die de meest lastige concepten begrijpelijk weet uit te leggen. Door zijn enthousiasme en voor zijn goed voorbereide lessen kwam ik graag mijn bed uit voor een 8.45h college.”
“Amir is able to take his students with him in an interactive way. His know how of the field is enormous and he is able to dose it such that it challenges us, but rather than frighten us with the sheer complexity, he uses examples and a good structured course to invite us into the field. Amir Zadpoor is a leading example of how a master professor should be.”

MSc Materials Science and Engineering: Ian Richardson, Joining Technology.
“Honestly, I wasn't expecting he was going to be such a nice lecturer. I like the way he teaches, his attitude, and energy in each lecture. Besides, by sharing his own experiences with industry, he really helps to relate what we learn to actual practice.”

MSc Offshore and Dredging Engineering: Peter Wellens, Introduction to Ship and Offshore Hydromechanics / Motions & loading of structures in waves.
“Peter Wellens is in staat de stof goed uit te leggen, is erg geduldig en altijd bereid om studenten te helpen als ze ergens niet uitkomen.” “Werkt gestructureerd en legt alles duidelijk uit.”
“He was really helpful and funny.”

MSc Systems and Control: Tamás Keviczky, Control Theory,  Digital Control, Networked & Distributed Control.
“Great professor with the unfortunately rare ability to give his students real insight into the subject he is teaching.”
“I have seldom had a teacher who could teach so much material in the space of the lectures, so that you would leave the lecture room understanding all of it. Furthermore, his courses are extremely well structured, as it is always super clear what we need to do.”
“The assignments he gives are challenging but once done will really help you understand what you are learning.”
“De zin ‘kon Tamás maar elk vak geven’ heb ik meerdere malen gehoord dit jaar en ik ben het er volledig mee eens. Hij is ongelofelijk helder en doet er alles om zijn begrip voor de stof over te brengen, niet slechts de formules.”


Studievereniging Froude, Maritieme Techniek (Bachelor en Master)

Anna-Louise Nijdam, Commissaris Onderwijs: “Als studievereniging zijn wij nauw betrokken bij het onderwijs van de studie Maritieme Techniek. Het is belangrijk om docenten te blijven motiveren en in het zonnetje te zetten wanneer de studenten positieve ervaringen met ze hebben. Opvallend is dat studenten vooral het enthousiasme en de betrokkenheid erg waarderen. Ook dit jaar zijn er vijf winnaars uit de bus gekomen.”

Jaar 1: Mirek Kaminksi.
“Je ziet de passie voor zijn vak er vanaf spatten als hij college geeft, daarnaast is hij altijd bereid vragen van studenten te beantwoorden.”
“Mirek weet op een leuke, grappige en enthousiaste manier de studenten te enthousiasmeren voor zijn vakgebied. Daarnaast is hij erg betrokken bij onze vereniging, zo geeft hij met plezier Salsa lessen aan de studenten en weet hij altijd een feestje te maken van informele evenementen.”

Jaar 2: Henk de Koning Gans.
“Ik zou graag de Koning Gans nomineren voor het humoristisch en effectief overbrengen van toch wel zeer lastige leerstof.”
“Henk weet op zijn eigen manier de aandacht te houden tijdens colleges en weet de stof goed tastbaar te maken, mede door zijn schip dat hij elk college met zich mee draagt.”

Jaar 3: Tjakko Keizer.
“Tjakko zet de student echt aan het werk om de stof vanaf de basis helemaal te snappen.”
“Weet op een gestructureerde manier met een combinatie van colleges, project en opdrachten een complex vak goed over te brengen.”

MSc MT Design Production and Operation: Peter Wellens.
“Peter really wants the students to be involved and he creates room for good discussions. ‘Very motivated and helpful lecturer.”
“Daarnaast is Peter dit jaar meegegaan op onze studiereis naar Roemenië. Daar heeft hij laten zien hoe betrokken hij zich voelt bij de studenten en weet hij op persoonlijke schaal mensen te motiveren.”

MSc MT Science: Henk den Besten.
“He is very involved and helpful. He does a lot to make lectures interactive.’ Daarnaast is Henk heel erg open geweest voor feedback dit jaar en is hij nooit te beroerd om veranderingen door te voeren als dat nodig is”.


Studievereniging Variscopic, Klinische Technologie (Bachelor)

Rosemarijn van Paassen, Commissaris Onderwijs: “Deze prijs betekent veel voor onze jonge opleiding! Het is belangrijk om naar goed onderwijs te streven en dat dit dan ook beloond wordt. Zo zijn ook docenten die hebben gewonnen hier enorm trots op. Bijvoorbeeld Paul Steendijk die in de vorige jaren twee keer docent van het jaar is geworden is hier enorm trots op. En ik geloof zelfs dat beide certificaten nog steeds op z'n kantoor staan. Helemaal bijzonder is het om een nieuwe docent meteen ‘docent van het jaar’ te zien worden. Zo nam Sander Bregman dit collegejaar pas het regeltechniek deel van KT2101 over. Dit gaf zo enorm veel positieve reacties van de studenten dat ze hem in november al bestempelden als kanshebber voor docent van het jaar.”

Jaar 1 KT: Peter Somhorst, Cardiovasculair en respiratoir systeem en biomedische instrumentatie.
“Hele duidelijke en leuk gebrachte colleges, weet vragen goed te beantwoorden en ook altijd al het materiaal snel op Brightspace.”
“Hij is een zeer gemotiveerde docent, en een goed voorbeeld voor KT-studenten. Hij vertelt erg interessant en duidelijk.”

Jaar 2 KT: Sander Bregman, Endocrien systeem, modelvorming en regeltechniek.
“Grootste baas van het jaar! Chapeau dat hij het in zijn eerste jaar zo goed georganiseerd heeft.”
“Door hem werd er veel orde gebracht in wat er verteld werd. Opeens was het ook duidelijk wat we vorig jaar al een keer hadden langs zien komen. Hij vertelde goed en had iedereens aandacht daardoor.”

Jaar 3 KT: Renske Los, Organisatie van de zorg en Medische Informatica.
“Ze is betrokken, gemotiveerd en creëert enthousiasme. Haar colleges zijn duidelijk, leuk en interessant en ze denkt graag mee. Toch houdt ze zich aan de afspraken die ze gemaakt heeft en valt ze niet terug op deadlines. Kortom, een erg fijne docent.”

Voor de mastertracks van Technical Medicine is er geen docent van het jaar gekozen aangezien het de respons op de enquête te laag was.