Transport vloeibaar klotsend gas vraagt om nieuw soort tank

Nieuws - 10 oktober 2018 - Webredactie 3mE

Overstappen op duurzame energie gaat niet van de ene op de andere dag en roept vaak allerlei onderzoeksvragen op. Een daarvan is het transport van vloeibaar aardgas, oftewel liquid natural gas (LNG). Vloeibaar aardgas kan als relatief schone brandstof dienen, het verbrandt schoner dan andere fossiele brandstoffen en geeft 10 tot 20 procent minder CO2-uitstoot. Echter, tijdens transport is LNG moeilijk in bedwang te houden doordat het gaat ‘klotsen’. Dit staat een wereldwijde doorbraak in de weg.

Mirek Kaminski, hoogleraar scheeps- en offshore constructies is mede initiator van een bijzonder NWO Perspectief onderzoeksprogramma, genaamd Sloshing of Liquefied Natural Gas (SLING), die dit probleem aan gaat pakken. Met diverse partners wordt nu een geavanceerde proeffaciliteit bij MARIN in Wageningen bebouwd, waar ze het klotsen van kokende vloeibare gas in de tanks op veel kleinere schaal kunnen nabootsen. Naar verwachting is de faciliteit in november klaar voor gebruik.

Fotograaf: Ivar Pel

Kaminski zette het programma op samen met onder anderen Hannes Bogaert van het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) en collega’s van de universiteiten van Groningen, Eindhoven en Twente, en het CWI (Centrum Wiskunde & Informatica). De promovendus van Mirek Kaminski die aan het project werkt is ir. Reinier Bos. Binnen de faculteit 3mE zijn ook hoogleraren Fluid Mechanics, Jerry Westerweel en Christian Poelma, aangesloten.

Lees hier meer: Klotsend gas: een complexe puzzel