Slimme tools voor een verbonden campus

Nieuws - 24 mei 2018 - Communication BK

Het net gepubliceerde boek ‘Smart campus tools 2.0 – een internationele vergelijking’ illustreert hoe breed smart campus tools kunnen worden ingezet. Bart Valks, Monique Arkesteijn en Alexandra den Heijer (MBE) laten zien hoe smart campus tools kunnen worden ingezet om zowel de gebruikerservaring te verbeteren als vastgoedmanagement te optimaliseren.

Stel je voor: Je bent op zoek naar een vergaderzaal of een plek om te studeren, maar alle ruimtes lijken gereserveerd. Als je langs de ruimtes loopt, blijken ze leeg te zijn. Dit typische campusprobleem vraagt om een oplossing. Smart tools kunnen helpen om die oplossing te bieden, terwijl ze tegelijkertijd kunnen worden ingezet om betere beslissingen te maken over toekomstige campusontwikkelingen.

In onze digitaal verbonden wereld kunnen we bijna alles monitoren. Nu sensoren steeds goedkoper worden en de techniek steeds betrouwbaarder, wordt het steeds eenvoudiger om data te verzamelen en vertalen naar toegankelijke informatie. Met deze informatie kunnen smart campus tools worden gebruikt om een geschikte werklocatie te vinden. Studiegroepen kunnen eenvoudig achterhalen welke ruimte het meest geschikt is en zelfs de temperatuur en verlichting kunnen op deze manier aan de persoonlijke voorkeuren worden aangepast. Tegelijkertijd kunnen vastgoedmanagers smart campus tools inzetten om te achterhalen welke ruimtes effectief worden gebruikt. Door activiteit te monitoren kunnen zij beter anticiperen op de behoeften van de gebruiker, waardoor ruimtes geoptimaliseerd kunnen worden en kosten gereduceerd.

Bart Valks vertelt meer over het onderzoeksproject: “De afgelopen twee jaar hebben we onderzoek gedaan naar smart campus tools. We zijn begonnen met het opstellen van een definitie, waarbij we ook hebben gekeken naar de doelen en mogelijkheden die bij smart campus tools horen. Smart campus tools kunnen worden gedefinieerd als services of producten waarbij real-time informatie over ruimtegebruik wordt verzameld, om zo ruimtegebruik te verbeteren en besluitvorming te ondersteunen. Het nieuwe boek is de volgende stap in het onderzoeksproject, waarbij we het gebruik van smart campus tools op internationaal niveau hebben verkend. We hebben data verzameld van een brede groep gebruikers, van internationale universiteiten en de overheid tot grote publieke instellingen en private bedrijven.”

De uitdaging in het succesvol inzetten van smart campus tools zit in het verbinden van de vraag van een organisatie met de beschikbare technische toepassingen. Op een universiteit zijn veel stakeholders met verschillende en soms zelfs concurrerende belangen. Tegelijkertijd ontwikkelt het aanbod van beschikbare smart campus tools zich snel. Valks: “De volgende stap in ons onderzoek is het koppelen van de informatie over oplossingen aan de vraag van universiteiten. Door per situatie te kijken wat nodig is (Programma van Eisen) en daar smart campus tools aan te matchen, kunnen we een beslismodel ontwerpen om zo per situatie een passend advies te kunnen geven.”

Dit is ook nodig op de TU Delft. Valks: “Er zijn veel lopende initiatieven op de universiteit, zowel vanuit onderzoek als vanuit de praktijk. Wij bekijken smart campus tools als middel om onze studenten te ondersteunen, maar ook als een middel om energie te besparen en om onze gebouwen effectiever en efficiënter te gebruiken. Op de TU zijn al een paar tools in gebruik, zoals Mapiq in de Universiteitsbibliotheek. We hopen dat dit nieuwe boek de universiteit kan ondersteunen bij het maken van beslissingen op dit gebied.”