CiTG alumna Martha Deen wint Marina van Dammebeurs 2018

Nieuws - 04 juni 2018 - Webredactie

Kunnen we klimaatverandering tegengaan door de energie van de oceaan in te zetten? Martha Deen, alumna Applied Earth Sciences, heeft een ambitieus plan om de energiepotentie van de oceaan in kaart te brengen. Daarmee won zij de Marina van Dammebeurs 2018 voor getalenteerde vrouwelijke alumni van de TU Delft.

Klimaatverandering

Tijdens zowel haar studie als haar PhD-onderzoek in Parijs leerde Martha de ingrijpende gevolgen van klimaatverandering kennen. “Klimaatverandering is een feit, maar de vraag naar energie blijft stijgen. Het is een onwaarschijnlijk verzoek om groeiende landen te vragen hun energieconsumptie te verminderen. Maar als wetenschapper kan ik wél iets doen aan het energie aanbod. Daarom wil ik mijn carrière richten op duurzame energie potentie.”

Oceaanenergie

Momenteel ontwikkelt Martha een techniek om de energiepotentie van de oceaan in kaart te brengen. Oceaanenergie staat in vergelijking met wind- en zonne-energie nog in haar kinderschoenen. “En dat terwijl de energie potentie van de oceaan groter is dan wat er op dit moment wordt verbruikt door de gehele wereldbevolking. Maar de oceaan is zó groot en diep, dat het moeilijk is om te weten waar het potentieel precies zit.”

Kennis verbreden met de Marina van Dammebeurs

Martha wil haar kennis over oceaanenergie verbreden. Ze heeft het concrete plan om seismische data aan oceaandata te koppelen om zo op een regionale schaal de energie van de oceaan te kunnen berekenen. Met behulp van deze beurs wil ze haar techniek verder ontwikkelen bij het onderzoeksinstituut Geomar in Kiel, waar ze al toegang heeft tot data en de hulp van experts.

Lees meer over de Marina van Dammebeurs