De groep Building Engineering en de afdeling Architectural Engineering & Technology van de TU Delft wil met het tentoonstellen van twee bijzondere, zelf gemaakte, grote glasconstructies glas als constructiemateriaal op de kaart zetten. Ze presenteren de Glass Swing (een schommel van glas) en een Glass Sandwich (een dubbele glazen vloer) op de grootste glasbeurs ter wereld: de Glasstec in Düsseldorf.

Glazen kolommen

De schommel is doorontwikkeling van het glazen staven concept. Deze massief glazen staaf/kolom is voor het eerst toegepast in de Glass Truss Bridge, te zien op de Green Village op de campus van de TU Delft (video). Voor de Glasstec is met deze “staven” een bijzondere boogvormige constructie berekend en vervolgens in elkaar gezet: een glazen schommel. de Duitse firma Schott, leverde de glazen staven en cilinders.

Glass Sandwich

De tweede ontwikkeling een nieuw type constructie voor een glazen vloer; the Glass Sandwich. Niet één dikke glasplaat maar twee dunne glasplaten op afstand gehouden door glazen cilinders gemaakt door firma Schott. Na een aantal proeven op kleinere platen zijn er voor de Glasstec drie panelen van 6 bij 1,5 meter (dik 200 mm) in het Stevin II lab in Delft vervaardigd.

Proefpersonen

Glas heeft een breekbare reputatie. Om de veiligheid te bewijzen hebben proefbelastingen met groepen studenten plaatsgevonden. Ruim 50 studenten dansten en marcheerden over de vloer (video later beschikbaar). De Glass Swing is door een wild slingerend gewicht van circa 150 kilo belast. Het Engelse ingenieursbureau Arup, maakte computer berekeningen om de metingen van de proefbelastingen te valideren. Beide testen verliepen zonder enig probleem of schade.

Meer informatie

De Glasstec is van 22 tot en met 25 oktober in het Messe Gelände in Dusseldorf. De TU Delft deelt een expositieruimte met drie Duitse Universiteiten, Dresden, Darmstadt en Dortmund.

Prof. ir. Rob Nijsse
Projectleider Glass Sandwich: dr. ir. Fred Veer.
Projectleider Glass Swing: ir. Ate Snijder.

Carola Poleij, Wetenschapsvoorlichter TU Delft, C.Poleij@tudelft.nl, +31 (0)15 27 87538, +31 (0)6 41611510