Energy for Refugees installeert zonnepanelen in Lesbos

Nieuws - 09 augustus 2018 - Communication

Energy for Refugees is een initiatief vanuit de Energy Club van de TU Delft. De Energy Club is het studentenonderdeel van het Delft Energy Initiative, waarbij studenten met passie voor (duurzame) energie zijn aangesloten. Het doel van Energy for Refugees is om duurzame, betrouwbare en goedkopere energie te brengen bij mensen die het het hardst nodig hebben.

In juli is een team van zeven internationale studenten van de studie Sustainable Energy Systems naar vluchtelingenkamp PIKPA op Lesbos gereisd. Dit project werd begeleid door Olindo Isabella van de afdeling Photovoltaic Materials and Devices.

De studenten installeerden een duurzaam energiesysteem, op basis van zonnepanelen, op het dak van de school in Kara Tepe. Kara Tepe is een vluchtelingenkamp in de buurt van Mytilini met 1.500 inwoners, waaronder veel gezinnen en kinderen.

Het team hield zich ook bezig met de sociale en economische aspecten. Elektriciteit is erg belangrijk om de vluchtelingen te kunnen voorzien in hun basisbehoefte zoals eten, hygiëne, licht en warmte. Het team heeft niet alleen energie geleverd, maar ook het vluchtelingenkamp betrokken door hen te trainen in het onderhoud en de werking van het systeem om zo een autonoom kamp te creëren, dat minder afhankelijk is van de lokale gemeenten.

In september 2018 start een nieuw studententeam om dit project voort te zetten.

Meer informatie over Energy for Refugees.