Gloednieuwe workshop: Wiskunde Toegepast in vervoers- en verkeerssystemen

Wiskundigen en verkeerskundigen worden uitgedaagd om het 'andere' onderzoeksveld te ontdekken.

Nieuws - 04 juli 2018 - Communication

Van 17 tot en met 19 oktober vindt in het Science Centre van de TU Delft de innovatieve 3-daagse workshop ‘Mathematics Applied in Transport and Traffic Systems’ (MATTS 2018) plaats. Deze workshop is een vervolg op eerdere workshops over de wiskundige fundamenten van verkeersmodellering.

Het doel van MATTS 2018

Het doel van deze 3 dagen is om twee onderzoeksgemeenschappen, verkeersingenieurs en wiskundigen, die wederzijds kunnen profiteren van elkaars expertise samen te brengen. Daarom nodigen we beide gemeenschappen uit om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van modellen voor transport- en verkeerssystemen. Aan de hand van een set keynote presentaties en 3 dagen lezingen gaan we dieper in op de actualiteit. Daarnaast worden interactieve workshops georganiseerd waarin zowel verkeerskundigen als wiskundigen worden uitgedaagd om het 'andere' onderzoeksveld te ontdekken. Dit evenement behandelt, maar is niet beperkt tot, de volgende onderwerpen: verkeersstroomtheorie, macroscopische modellering van voetgangers, rekenmethodes, modellering van milieueffecten en koppeling van de dynamiek op voertuig- en wegschaal.

Keynote speakers

• Michel Bierlaire (Ecole Polytechnique Federale de Lausanne)
  • Carolina Osorio (MIT)
  • Ludovic Leclercq (University of Lyon)
  • Alexandros Sopasakis (University of Lund)
  • Axel Klar (Technical University of Kaiserslautern)

Organisatie

Deze workshop wordt georganiseerd door de Numerical Analysis sectie van de Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en de Transport & Planning sectie van de Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen aan de TU Delft. De betrokken hoogleraren zijn: Kees Vuik, Duncan van der Heul, Victor Knoop, Dorine Duives en Serge Hoogendoorn.

Voor meer informatie over dit evenement kunt u terecht op de website:

Wat me opviel is dat veel problemen met verkeerstechnieken op het eerste gezicht nieuw en moeilijk op te lossen lijken. Maar als je deze omzet in wiskundige problemen, kom je erachter dat ze niet nieuw zijn en dat binnen andere onderzoeksgebieden soortgelijke problemen al zijn opgelost.

Kees Vuik, Professor in Numerical Analysis at the Faculty of Electrical Engineering, Mathematics & Computer Science TU Delft