KNAW koos Kofi Makinwa als nieuw lid

Nieuws - 24 september 2018 - Communication

Prof. dr. Kofi Makinwa, hoogleraar Elektronische Instrumentatie en voorzitter van de afdeling Micro-elektronica van de faculteit EWI, is geselecteerd als nieuw lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op basis van hun wetenschappelijke prestaties. De nieuwe leden van de academie worden in september geïnstalleerd.

Professor Kofi Makinwa bouwt sensoren op basis van chiptechnologie. Een van zijn prestaties is een windsensor zonder bewegende delen. Sensoren vormen de verbinding tussen de echte wereld en computers. “Mijn vakgebied is het ontwerpen van slimme sensoren: microchips die sensoren en signaalverwerking combineren", legt de hoogleraar Micro-elektronica van de TU Delft uit. “Ik bouw chips die als het ware hun omgeving kunnen 'voelen', die deze informatie kunnen verwerken en vervolgens overbrengen naar een computer, alles in één. Chiptechnologie betekent dat we ze heel goedkoop kunnen produceren. Bandspanningssensoren in auto's zijn een voorbeeld van zo'n sensor. Ze meten de druk in een roterende band en communiceren de informatie draadloos naar het dashboard. Of de temperatuursensoren die tegenwoordig overal te vinden zijn: in je smartphone, je auto, je huishoudelijke apparaten. Sensoren die ik bij de TU Delft heb ontwikkeld, zijn nu in productie bij bedrijven als SiTime, AMS en NXP en worden bijvoorbeeld gebruikt in de nieuwste gadgets van Apple.” Studenten waarderen het enthousiasme en de betrokkenheid van Makinwa.

Dankzij Makinwa's contacten met de industrie kunnen ze hun ontwerpen vaak omzetten in echte prototypes. Makinwa was eerder lid van de Jonge Akademie van de KNAW en bedacht een goedkoop weerstation voor ontwikkelingslanden.