TU Delft en Ripple gaan samenwerken om innovatie in blockchains & cryptovaluta te versnellen

Nieuws - 04 juni 2018 - Communication

De TU Delft gaat deelnemen aan het University Blockchain Research Initiative, een nieuw programma dat door Ripple in het leven is groepen ter ondersteuning van academisch onderzoek, technische ontwikkeling en innovatie op het gebied van blockchains, cryptovaluta en digitale betalingen. De TU Delft krijgt van Ripple een financiële bijdrage om softwareverificatie en beveiligingstesten van blockchaintoepassingen te gaan onderzoeken.

Binnen het University Blockchain Research Initiative bepaalt elke universiteit haar eigen onderzoeksthema’s en aandachtsgebieden. Ripple biedt niet alleen financiële ondersteuning aan universiteiten zoals de TU Delft, maar zo nodig ook strategische begeleiding en technische middelen.

Op de faculteiten en onder studenten is de behoefte aan leren, onderzoeken en werken aan projecten groter dan ooit, en de samenwerking tussen Ripple en de TU Delft zal daar ongetwijfeld in voorzien.

“De universitaire wereld is van oudsher een onmisbare motor achter technische innovatie. Het University Blockchain Research Initiative maakt duidelijk hoe belangrijk de unieke rol van universiteiten is voor ons begrip van cryptografie en blockchaintechnologie en de bijbehorende toepassingen. De financiële markt is voortdurend in ontwikkeling en er is veel aanwas van jonge werknemers: vaak mensen met een universitaire opleiding,” zegt Eric van Miltenburg, SVP van Global Operations bij Ripple. “Tot nu toe stonden het enthousiasme en de activiteit rondom blockchains vaak los van praktische toepassingen die duidelijke voordelen opleveren voor bedrijven of voor de maatschappij. Ripple schrijft geen onderzoeksparameters voor, maar we spelen wel graag een rol in het proces door projecten van docenten en studenten te ondersteunen waarin de steeds bruikbaardere toepassingen van blockchains en cryptovaluta worden onderzocht.”

“Onze universiteit heeft een lange traditie van sterk onderzoek in zowel gedistribueerde systemen als software-engineering,” aldus prof. dr. Arie van Deursen, hoofd van de afdeling Software Technology van de TU Delft. “In ons TU Delft Blockchain-lab doen we in samenwerking met het bedrijfsleven en overheidsorganisaties onderzoek naar blockchaintechnologie en de toepassingen ervan. Onze afdeling is bovendien toonaangevend op het gebied van kunstmatige intelligentie zoals die wordt gebruikt bij het testen van software. We zijn erg enthousiast over deze samenwerking, omdat het een unieke stimulans betekent voor ons werk met cryptovalutasoftware in het algemeen en voor de software van Ripple in het bijzonder.

Dr. Annibale Panichella, die als universitair docent aan de TU Delft het onderzoek gaat leiden, voegt eraan toe: “Bij blockchaintoepassingen is beveiliging cruciaal. We willen nieuwe, op zoekfuncties gebaseerde technieken voor penetratietests ontwikkelen die aansluiten bij de complexiteit van de C++-software-infrastructuur van Ripple. We zijn erg enthousiast over de samenwerking, waar onze studenten ook veel van zullen kunnen leren.”

Ripple en de TU Delft hopen dat het samenwerkingsverband studenten en onderzoekers uit een breed scala van vakgebieden en met allerlei achtergronden zal trekken, en dat het zal leiden tot interessant onderzoek en tot technische ontwikkelingen die bijdragen aan het wereldwijde ecosysteem van blockchaintechnologie.