Horizon2020-subsidie voor onderzoek naar vliegtuigonderhoud

Nieuws - 22 februari 2018

Onderzoekers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek dr. Santos, dr. Zarouchas, dr. ir. Verhagen en dr. Mitici hebben in het kader van Horizon2020 een subsidie van 6,8 miljoen euro ontvangen voor hun voorstel voor het ontwikkelen van een  geïntegreerd systeem voor het management van vlootonderhoud bij vliegtuigen. De onderzoekers gaan in een praktijktest van zes maanden adaptief, conditiegebaseerd onderhoud valideren en een routekaart presenteren voor de invoering ervan. Alleen al in  Europa kan de potentiële besparing oplopen tot 700 miljoen euro per jaar. De vier onderzoekers waren tenure trackers toen ze het projectvoorstel indienden.

Kostbaar onderhoud

Het grootste deel van vliegtuigonderhoud bestaat uit preventie. Er wordt veel tijd besteed aan het checken van de integriteit van gezonde systemen en structuren. Het onderhoud wordt vooraf op vaste tijden ingepland om het trackrecord van de luchtvaartindustrie van minder dan één ongeluk per 10 miljoen vluchten te behouden. De onderzoekers zijn van plan om alle sensorische gegevens te analyseren (dat is meer dan 1 TB per dag voor een modern vliegtuig) en gebruik te maken van machine learning methodes om nieuwe diagnostische en voorspellende algoritmen te ontwikkelen. Zij zullen deze algoritmen in een instrument integreren dat het nemen van beslissingen over vlootonderhoudsmanagement ondersteunt. Hiermee wordt de algehele beschikbaarheid van vliegtuigen vergroot en ongeplande onderhoudswerkzaamheden aan vliegtuigen verminderd.

Betrokken partijen

De betrokken partijen uit het bedrijfsleven beslaan het gehele spectrum: van luchtvaartmaatschappij en sensortechnologie-ontwikkelaars, tot ingenieurs- en productiebedrijf en ICT-dienstverlener. Deze partijen en andere universiteiten en onderzoeksinstituten wilden graag deel uitmaken van het samenwerkingsverband.

De TU Delft heeft de leiding over het project. De vier Delftse onderzoekers zijn afkomstig van de groepen Air Transport and Operations en Structural Integrity and Composites. Om de projectdoelen te behalen zal de TU Delft 4 à 5 nieuwe promovendi aannemen.

Horizon2020

Horizon2020 is het achtste kaderprogramma van de Europese Commissie. Dit programma stimuleert universiteiten en onderzoekslaboratoria om innovatieve technologieën naar een hoger plan te tillen.