LUMIO: de CubeSat die gaat kijken hoe meteorieten inslaan op de achterkant van de maan

Nieuws - 16 januari 2018

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft het voorstel van het LUMIO-team uitgeroepen tot een van de twee winnaars van de SysNova-wedstrijd voor de Lunar Cubesats for Exploration (LUCE). De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft is een belangrijke partner binnen dit team. Beide winnende voorstellen zullen nu onafhankelijk door ESA worden beoordeeld. Afhankelijk van de uitkomst is er een goede kans dat de LUMIO-missie tot een echte lancering zal leiden.

ESA-wedstrijd CubeSats richting de maan

In het begin van 2017 heeft de Europese ruimtevaartorganisatie ESA uit een grote groep aanmeldingen vier voorstellen geselecteerd voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek naar aanleiding van de oproep van de SysNova-wedstrijd voor de Lunar Cubesats for Exploration (LUCE) (lees hier de oproep die op de website van ESA werd geplaatst). De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is een belangrijke partner binnen een van de geselecteerde teams, dat wordt geleid

Afbeelding 1 – LUMIO-insigne en motto.

door de Politecnico di Milano (Italië). Andere deelnemers van dit team zijn EPFL (Zwitserland), Leonardo (Italië), University of Arizona (V.S.), en S[&]T (Noorwegen).

Elk van de deelnemende teams heeft een eigen idee ingeleverd met een specifieke wetenschappelijke en technische relevantie voor een CubeSat-missie richting de maan. De vier geselecteerde teams zijn door ESA gecontracteerd om hun idee in een periode van 6 maanden gelijktijdig verder te ontwikkelen in een verkennend 0-A-onderzoek.

LUMIO: meteorieten zien inslaan op de achterkant van de maan

De missie van ons team heet LUMIO (LUnar Meteoroid Impacts Observer), zie het insigne in afbeelding 1. LUMIO is een CubeSat-missie naar een Halo-baan op Lagrangepunt L2. De kleine satelliet zal meteorietinslagen op de achterkant van de maan observeren, kwantificeren en kenschetsen door de inslagflitsen te detecteren en zo observaties vanaf de aarde van de voorkant van de maan aan te vullen om globale informatie over de meteorietenomgeving van de maan te verstrekken en bij te dragen aan Lunar Situational Awareness. Het concept van de missie, zoals ontworpen door het team, is samengevat in deze video en in afbeelding 2.

LUMIO Mission concept

Volgende stappen – tot lancering

De eindbeoordeling van de vier studies vond begin december 2017 plaats bij ESA ESTEC in Noordwijk. LUMIO is een van de twee winnende teams en als zodanig zal het in februari 2018 in vijf sessies door ESA in de Concurrent Design Facility onafhankelijk worden beoordeeld. Afhankelijk van de uitkomst van deze beoordeling is er een goede kans dat de missie de daaropvolgende fases zal doorlopen, tot ontwikkeling en lancering.

Het LUMIO-team aan de TU Delft

Aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek bestaat het LUMIO-team uit:

• Angelo Cervone, Prem Sundaramoorthy, Stefano Speretta, Samiksha Mestry (SSE)
  • Ron Noomen (AS)
  • De masterstudenten Ana do Carmo Cipriano, Sean Pepper en Mathijs van de Poel.

Daarnaast is de hoofdonderzoeker en coördinator van het project van de Politecnico di Milano, Francesco Topputo, gastdocent bij de sectie AS van onze faculteit.

Afbeelding 2 – Fases van de LUMIO-missie.