Nigel Drenthe eerste winnaar van de Heinz Stoewer Space award

Nieuws - 13 maart 2018
(Nigel Drenthe en Heinz Stoewer, foto: VSV)

Afgelopen dinsdag 6 maart 2018 werd bekend dat alumnus Nigel Drenthe de eerste winnaar is van de Heinz Stoewer Space Award voor zijn afstudeerwerk getiteld “SOLSTICE, Small Orbital Launch Vehicles, a Tentative Initial Cost Estimate”. De actuele relevantie en het multidisciplinaire karakter trokken de aandacht in Drenthes thesis, aldus professor Ricky Curran. Drenthe: “Voor mijn afstudeeropdracht heb ik gekozen voor een onderwerp waarin ik zelf heel geïnteresseerd ben en waarvan ik denk dat het erg belangrijk en relevant is. Ik ben blij, maar vooral erg vereerd, dat dit nu wordt bevestigd door zo een belangrijk persoon in de Space Sector als professor Heinz Stoewer”.

De award is overhandigd aan Nigel Drenthe op het jaarlijkse symposium van de VSV ‘Leonardo da Vinci’ met het thema ‘Rescaling limits, exploring spacecraft sizing’, een thema dat ook Nigel Drenthe bijzonder aanspreekt. Zijn werk is direct gerelateerd aan het verbeteren van de economische aspecten van nieuwe typen launch vehicles. Drenthe: “De focus op de kostenraming is de eerste stap voor veel bedrijven om daadwerkelijk systemen de ruimte in te sturen.”

De Heinz Stoewer Space award is een initiatief van emeritus hoogleraar Space Systems Engineering van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, professor Heinz Stoewer. Eerder dit jaar ontving professor Stoewer de IEEE Simon Ramo Medal 2018 voor zijn baanbrekend technisch leiderschap en zijn diepgaande invloed op het onderwijs op het gebied van systems design. Deze medaille wordt wereldwijd gezien als de meest prestigieuze op het gebied van systems engineering en system science. Professor Stoewer heeft besloten het prijzengeld te doneren aan exceptionele studenten van de faculteit luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Stoewer: “Met deze prijs wil ik studenten aanmoedigen thesiswerk van zeer hoge kwaliteit af te leveren. Ik ben erg blij dat ik nu de mogelijkheid heb studenten als Nigel te belonen.”

Hoogleraren van de faculteit kunnen voor deze prijs recent afgestudeerde alumni en MSc studenten nomineren. De facultaire Prijzencommissie kijkt naar de kwaliteit en maatschappelijke relevantie van het werk. De ingestuurde afstudeerprojecten worden zo objectief mogelijk beoordeeld op deze punten. Afstudeerbegeleider Ricky Curran: “What a great great accomplishment for Nigel that he has become the winner”.

Volgend jaar zal naar verwachting de tweede Heinz Stoewer Space Award worden uitgereikt, ook op het VSV Symposium. Hoogleraren kunnen vanaf januari 2019 nieuwe nominaties aandragen.