Research-Drone Operations Certificate voor MAVLab

Nieuws - 08 januari 2019

Het MAVLab heeft de eerste testvlucht met een drone uitgevoerd terwijl het in het bezit was van een spiksplinternieuw volledig Research-Drone Operations Certificate.

Bedrijven die in Nederland drones voor niet-recreatieve doeleinden de lucht in willen sturen, moeten zich houden aan het luchtvaartrecht, wat betekent dat zij over een Remotely Piloted Aircraft System (RPAS) Operator Certificate (ROC) moeten beschikken. Dit certificaat garandeert dat zij vluchten met drones goed en veilig uitvoeren.

Het MAVLab heeft jarenlang vluchten uitgevoerd met beperkte certificaten of een ontheffing, maar dit jaar heeft het een volledig RPAS-certificaat behaald. Wat uniek is aan dit certificaat is dat het een van de eerste is dat onderzoek naar het onbemande luchtvaartuig toestaat (niet alleen het laten vliegen ervan).

Voor normale certificaten gelden verscheidene beperkingen, waaronder het registreren van nieuwe drones (een proces dat maanden kan duren) en het hercertificeren van drones na het aanbrengen van wijzigingen. Een andere beperking is dat alleen gecertificeerde ‘piloten’ de knoppen mogen bedienen. Dit zijn echter bezwarende beperkingen voor een onderzoekslab dat continu drones aanpast en nieuwe drones ontwerpt in samenwerking met teams van studenten. Het volledige certificaat van het MAVLab stelt hen in staat om veel van deze activiteiten te ontplooien en is geldig voor de hele faculteit.