Science Café Den Haag: Het heelal steeds dichterbij

Nieuws - 05 juli 2018

Ruimtetechnologie ontwikkelt zich in hoog tempo. Straks kunnen we misschien massaal op vakantie naar de ruimte. Maar welke rechten heb je dan als ruimtetoerist? En wat als we naar Mars verhuizen, wat eten we daar? Of als onze toekomst toch op aarde ligt, kunnen we de satelliet Tropomi inzetten om de klimaatverandering te bestrijden? Tijdens het Science Café Den Haag op donderdag 5 juli gaan wetenschappers van Universiteit Leiden, SRON en TU Delft in op deze ontwikkelingen.

Datum: donderdag 5 juli 2018
Tijdstip: 20:00-21:15 met aansluitend een borrel
Locatie: Bibliotheek Den Haag
Aanmelden & volledig programma: sciencecafedenhaag.nl (deelname is gratis)

Drie invalshoeken over de ruimte
Onder welke wet val je eigenlijk als ruimtetoerist, satellieteigenaar of ruimtemijnbouwer?
Je hebt het je misschien nog nooit afgevraagd: welk recht geldt er in de ruimte? Tanja Masson-Zwaan (Universiteit Leiden) bespreekt tijdens het Science Café drie actuele ruimterechtkwesties. Als jij een toeristische trip maakt naar de ruimte, ben jij dan net als een astronaut een “gezant der mensheid” of gewoon een ordinaire passagier? Als twee satellieten op elkaar botsen, wie is dan verantwoordelijk voor het ruimtepuin dat ontstaat? En tot slot: wat doen we met ruimtemijnbouwbedrijven die kostbare metalen willen winnen uit de vele miljoenen gesteenten in de ruimte?

Kun jij dankzij satellieten binnenkort checken welke landen de Klimaatdoelen gaan halen?
Op 13 oktober 2017 werd de splinternieuwe satelliet Tropomi gelanceerd. Met behulp van die satelliet kan nu ontzettend nauwkeurig in beeld gebracht worden waar welke luchtvervuiling zit. Tropomi kan ons ook een beter inzicht gaan geven in klimaatverandering, al blijft het lastig om broeikasgassen in kaart te brengen. De missie van Jochen Landgraf (SRON) wil ervoor zorgen dat de satelliet zo goed mogelijk in staat is om onze wetenschappelijke vragen te kunnen beantwoorden én hij wil het gebruik van de data bij wetenschappers stimuleren.

Wat eet je als je straks op Mars woont?
Stel, we vestigen ons op Mars. Wat eten we daar dan? En hoe komen eraan? Natuurlijk kunnen we een beperkte voorraad voedsel zelf meenemen, maar op den duur zal je ook eten op Mars moeten verbouwen. Tijdens het Science Café bespreekt bioloog Angelo Vermeulen welke uitdagingen komen kijken op het gebied van voeding in de ruimte. Hij weet hier veel vanaf: in 2013 deed hij mee aan een vier maanden durende nagebootst verblijf op Mars, waarbij NASA wilde onderzoeken hoe ruimtevoeding verbeterd kon worden. Daarnaast werkt Angelo ook samen met ESA aan een “regeneratief ecosysteem” dat afvalstoffen van de mens weer omzet in eetbare gewassen.

Sizzling Summer of Space
Het thema ruimtevaart staat in de regio Zuid-Holland deze zomer volop in de belangstelling. Naar aanleiding van het prestigieuze Space Studies Program van de International Space University dat plaatsvindt in Delft, Leiden, Den Haag en Noordwijk, vinden er deze zomer tal van publieksevenementen plaats over ruimte en ruimtevaart, voor jong en oud. Kijk voor het hele programma op www.sizzlingsummerofspace.nl.

Ontmoetingsplek voor wetenschap
Science Café Den Haag is dé ontmoetingsplek voor het publiek om in contact te komen met wetenschappers. Deze avond zijn er geen collegebanken, geen monologen, geen gladde presentaties, maar wetenschappers die spreken over hun passie en hierover in gesprek gaan met het publiek De avond wordt gepresenteerd door wetenschapsjournalist Eveline van Rijswijk. Eveline is ook bekend van het programma Universiteit van Nederland en ze presenteert het radioprogramma ‘Focus’ bij de NTR. Zij zorgt ervoor dat de avond in een ontspannen atmosfeer plaatsvindt en dat iedereen in de gelegenheid is om vragen te stellen en de discussie aan te gaan.

Voor interviewverzoeken en vragen
NWO, afdeling Communicatie
Poppy Savenije, tel.: +31 6 83 89 37 13
p.savenije@nwo.nl

Over het Science Café
In 2018 worden er vier Science Cafés in Den Haag georganiseerd. In het najaar worden twee bijeenkomsten georganiseerd over de thema’s Circulaire Economie en Toekomst. De partners organiseren de tweede editie over Space in het kader van Sizzling Summer of Space. In zomer 2018 is ruimtevaartprovincie Zuid-Holland de gastheer voor de zomerschool van de International Space University. De vier Science Cafés worden georganiseerd in het Central Innovation District: het innovatieve en economische hart van Den Haag, en een bolwerk van kennis en talent. De sprekers voor de cafés worden verzorgd door NWO, TU Delft, Universiteit Leiden, Universiteit Rotterdam, Hogeschool Den Haag, Gemeente Den Haag en Studium Generale TU Delft en Leiden. Dankzij deze samenwerking kan er geput worden uit een brede poule van actuele onderwerpen en topsprekers met diverse achtergronden.

Over NWO
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is een van de grootste wetenschapsfinanciers in Nederland. NWO staat voor kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap. Met een budget van ruim 800 miljoen euro investeert NWO jaarlijks in ongeveer 6000 onderzoeksprojecten aan universiteiten en kennisinstellingen. Het gaat zowel om onderzoek uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid als onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken. Op basis van adviezen van onafhankelijke wetenschappers uit binnen- en buitenland selecteert NWO de beste onderzoeksvoorstellen. NWO stimuleert nationale en internationale samenwerking, beheert en financiert 8 nationale onderzoeksinstituten, investeert in grote onderzoeksfaciliteiten en bevordert het gebruik van onderzoeksresultaten.