Aimee van Wynsberghe ontvangt LÓreal UNESCO For Women In Science beurs

Nieuws - 15 november 2018 - Webredactie

Aimee van Wynsberghe heeft de Nederlandse For Women In Science beurs ontvangen. Deze beurzen ter waarde van 25.000 euro zijn een initiatief van L’Oréal en UNESCO, samen met partners van het programma, het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) en het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH).

Van Wynsberghe ontving de beurs voor haar onderzoek en bijdrage aan de wetenschap. Naast Van Wynsberghe ontving ook Liesbeth van Vliet (Nivel) deze beurs, waarmee zij de kans krijgen om te werken aan hun onderzoek bij het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW).

Aimee van Wynsberghe heeft als missie om het ethisch en verantwoord ontwikkelen, gebruiken en handhaven van robots en kunstmatige intelligentie op de agenda te zetten. Robots maken namelijk steeds meer een deel uit van ons dagelijks leven; we komen met ze in contact maar gaan ook steeds meer met ze samenwerken. Van Wynsberghe onderzoekt hoe belangrijk het is om sociale en ethische kenmerken in kaart te brengen bij deze nieuwe ontwikkelingen. Het onderzoek van Van Wynsberghe concentreert zich op wat de ethische betekenis is van mens-robotcontact.

Liesbeth van Vliet en Aimee van Wynsberghe
foto: www.forwomeninscience.nl