BoostPhysics krijgt 50-ste startup-voucher

Nieuws - 10 juli 2018

Ondernemende studenten van de TU Delft gebruiken vaak de startup-voucher om de eerste ontwikkelingskosten van hun innovatieve idee of product te dekken. Sinds de lancering van de regeling in 2014 zijn vijftig startup-vouchers verstrekt, voor een totaalbedrag van ruim 137 duizend euro. Meer dan 29 bedrijven zijn tot op heden mede mogelijk gemaakt dankzij dit initiatief. De vijftigste startup-voucher ging naar het bedrijf BoostPhysics.

Met de startup-voucher geeft de TU Delft ondernemende studenten met een goed idee de mogelijkheid om de eerste stappen te zetten die kunnen leiden tot de oprichting van een bedrijf. De voucher, die maximaal 2.500 euro bedraagt, kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een prototype te bouwen of verder onderzoek te verrichten. Het bedrag hoeft niet te worden terugbetaald, tenzij het geld niet wordt gebruikt waarvoor het is aangevraagd.

Max de Feber (25) rondde de master Offshore & Dredging Engineering cum laude af. Direct na zijn studie richtte hij BoostPhysics op, dat de veiligheid bij hijswerkzaamheden verhoogt met behulp van augmented reality (AR). Met behulp van een AR-bril of een beeldscherm kunnen kraanmachinisten beter zien waar ze mee bezig zijn, wat moet leiden tot minder ongevallen. Hij heeft de startup-voucher gebruikt voor het bouwen van een eerste prototype van de VisualLift, dat bestond uit een AR-bril en een schaalmodel van een mobiele hijskraan.

Bijschrift foto: Groepsfoto met 2 kraanmachinisten van M.J. Van Riel en de 2 oprichters (Max de Feber en zijn vader Rob de Feber) van BoostPhysics voor een 450t mobiele telescoopkraan van M.J. Van Riel.

“Zoals menig student kan beamen, heb je tijdens en direct na je studie geen geld in overvloed”, vertelt De Feber. “Om een bedrijf te starten rond een innovatief product, heb je vaak wel financiering nodig om je eerste prototype te kunnen bouwen. Daarom hebben wij de startup-voucher aangevraagd.” Hij heeft er veel aan gehad. “Het gaf ons net dat kleine duwtje in de rug wat we nodig hadden.” Het prototype is inmiddels ‘volop’ in ontwikkeling en zal eind 2018 voor het eerst worden getest op een echte hijskraan. Hiervoor werkt BoostPhysics samen met M.J. Van Riel. Daarnaast  wil De Feber meedoen in het incubatorprogramma van YES!Delft.

Sinds 2014 zijn 29 bedrijven mede mogelijk gemaakt door de startup voucher, waaronder Somnox, Inkless, SolarMonKey en CloudCuddle. De deelnemende faculteiten aan de regeling zijn Industrieel Ontwerp, Lucht- & Ruimtevaarttechniek, Elektrotechniek Wiskunde & Informatica. Het TU Delft Valorisatie Centrum geeft uit algemene middelen startup vouchers uit en ook het Delft Energy Initiative (DEI) doet mee. In 2014 werden vier vouchers uitgedeeld, in de jaren daarna varieerde het van tien in 2015, twintig in 2016, dertien in 2017 en voor dit jaar staat de teller op zes.

Paul Althuis, directeur van het TU Delft Innovation & Impact Centre, over het succes van de startup-voucher: “Het is goed om te zien dat zoveel studenten de keuze hebben gemaakt om hun loopbaan als ondernemer in de techniek te beginnen en dat een instrument als de startup-voucher hieraan kan bijdragen.”

Ook gebruik maken van de Startup-Voucher?

Studenten die gebruik willen maken van de startup-voucher, kunnen per email hun aanvraag richten aan het TU Delft Innovation & Impact Centre.