Gary Steele en Leo DiCarlo benoemd tot AvL-hoogleraar

Nieuws - 11 juli 2018 - Communication TNW

De TU Delft heeft Gary Steele (QN) en Leo DiCarlo (QuTech) benoemd tot Antoni van Leeuwenhoek-hoogleraar. De AvL-leerstoelen zijn bedoeld om jonge excellente onderzoekers promotie te geven, zodat ze hun academische loopbaan optimaal kunnen uitbouwen.

Gary Steele

Het onderzoek van Gary Steele is gericht op quantumelektronica en -mechanica: het bouwen van elektronica die zich ‘quantum’ gedraagt en deze gebruiken om quantumtoepassingen van mechanische apparaten te ontwikkelen. Hij is ook gestart met het combineren van quantumelektronica met nieuwe materialen, en het gebruiken van dergelijke elektronica om problemen in de quantumfysica te simuleren.

In 2017 publiceerden Steele en zijn collega’s een artikel over een veelbelovend nieuw ontwerp voor een supergeleidende ‘transmon’-qubit. Dit kwam voort uit fundamenteel onderzoek naar licht-materie-interactie, bedoeld om de grenzen van de quantummechanica te verkennen. Steele’s ambitie voor de komende jaren is om een quantumsuperpositie van een massief object te bouwen: een 'koffiekopje' dat zich in een quantumsuperpositie, dus op twee plaatsen tegelijk, bevindt.

"Ik ben dankbaar voor de erkenning die de universiteit mij door middel van deze prestigieuze aanstelling geeft en kijk uit naar de verdere ontwikkeling van mijn onderzoek in Delft in de komende jaren. Ik wil ook de afdeling QN en Lucas bedanken voor hun steun in dit spannende proces."

Leo DiCarlo

Het vakgebied van Leo DiCarlo is supergeleidende schakelingen voor quantumtoepassingen. Het is zijn ambitie om het eerste schaalbare prototype van een quantumcomputer te realiseren, met geïntegreerde hardware, software en besturingselektronica. Dat kan alleen door het combineren van de traditionele vastestoffysica met elektrotechniek.

Schaalbaarheid is een uitdaging. Er zijn miljoenen qubits nodig om quantumalgoritmen uit te voeren en tegelijkertijd de noodzakelijke foutencorrectie toe te passen; het aansturen van grote aantallen qubits was tot nog toe zeer complex en de control- systemen werden groter naarmate het aantal qubits toenam. In 2017 werkte DiCarlo mee aan een belangrijke doorbraak op dit gebied: een concept waarmee met één set hardware een onbeperkt aantal qubits kan worden bestuurd.

DiCarlo: “Het was heel speciaal om dit mooie bericht te horen van onze decaan tijdens de QuTech zomer-BBQ! Ik voel me vereerd en dankbaar voor deze erkenning van onze universiteit."