NWO START-UP-beurs voor drie TNW-onderzoekers

Nieuws - 17 augustus 2018 - Communication TNW

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, NWO, heeft bijna drie miljoen euro toegekend aan zeven recent aangestelde onderzoekers in de natuur- en scheikunde. Drie van de laureaten van deze zogenoemde START-UP-beurzen werken bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen: Daan Brinks, Toeno van der Sar en Carlas Smith (tevens 3ME).

Hersensignalen op de nanoschaal

Daan Brinks (Imaging Physics)
Hersensignalen beginnen met elektrische pulsjes in nanoscopisch kleine stukjes cel: de synapsen. Brinks visualiseert die minuscule signaaltjes om erachter te komen hoe ze leiden tot communicatie in hersencellen, en hoe dat fout kan gaan. Dit zal in de toekomst onder meer helpen bij de behandeling van hersenziekten.

Magnetisch afbeelden van binaire elektrongolven in 2D materialen voor de chips van de toekomst

Toeno van der Sar (Quantum Nanoscience)
Recent ontdekte, atomair-dunne kristallen veroorzaken grote opwinding in de natuurkunde. Hun elektronen hebben nieuwe, binaire eigenschappen die mogelijk leiden tot een compleet andere, snellere computerarchitectuur. Van der Sar onderzoekt deze eigenschappen met een diamanten mini-MRI-scanner met een extreem hoge nanometerresolutie.

Op weg naar beeldvorming in levend weefsel met 1-nanometer resolutie

Carlas Smith (Imaging Physics)
Smith stelt een nieuwe manier voor om de diffractielimiet te omzeilen, om nanoscopie beschikbaar te maken als algemeen hulpmiddel voor beeldvorming van levend weefsel. De technologie is gebaseerd op de vorming van ultra-kleine punten in tijd en ruimte die diep in het weefsel doordringen en structuren met een nanometerresolutie onthullen.

Over START-UP

START-UP is bedoeld voor recent aangestelde universitair (hoofd)docenten en hoogleraren in de natuur- en scheikunde. Met de START-UP beurs kunnen deze onderzoekers creatieve, risicovolle ideeën uitwerken binnen de onderzoekzwaartepunten uit het Sectorplan Natuur- en Scheikunde.