Studenten TNW vallen in de prijzen

Nieuws - 29 november 2018 - Communication TNW

Het regent prijzen in november. Studenten van opleidingen van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen ontvingen deze maand verschillende soorten onderscheidingen. Een overzicht.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW), het oudste ‘Geleerde Genootschap’ in Nederland, reikte op 28 november haar Jong Talent Aanmoedigingsprijzen uit voor de beste studieresultaten in het eerste studiejaar aan een Nederlandse instelling voor wetenschappelijk onderwijs.

Er zijn voor deze prijzen verschillende categorieën. Aan de prijzen is een geldbedrag van 500 euro verbonden. De winnende TNW-studenten zijn:

Sarah Meilof - Natuurkunde en Technische Natuurkunde
Koen Kousemaker - Scheikunde
Chris Smits - Chemistry of life

Een speciale vermelding is er voor Applied Physics-student Nikolas-Olivier Kavadias, die tijdens dit evenement van de KHMW de Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde (5.000 euro) kreeg, voor zijn scriptie ‘Solvent effects on low-bias molecular conductance. The influence of a water environment on the conductance through OPE3-diamene molecules’. De jury vond de scriptie ‘goed gestructureerd, aantrekkelijk, toegankelijk, helder en mooi gepresenteerd’ en noemde Nikolas-Olivier ‘iemand van een ander niveau'. Het is jaren geleden dat deze felbegeerde prijs door een TNW-student werd gewonnen, wat de prestatie van Nikolas-Olivier extra bijzonder maakt.

Daarnaast viel Marloes Arts van de opleiding Nanobiology in de prijzen. Zij won een Unilever Research Prize (2.500 euro) voor haar onderzoek naar het gen BRCA2. Dit gen produceert tumor-onderdrukkende eiwitten die helpen om beschadigd DNA te herstellen. Door mutaties of wijgingen in dit gen kan beschadigd DNA niet goed worden gerepareerd, waardoor het risico op kanker toeneemt. Mutaties die het risico op borstkanker verhogen kunnen de mobiliteit van BRCA2 in cellen veranderen. Door het onderzoek van Marloes kunnen dit soort veranderingen nu direct worden gevolgd.

Bij het ontvangen van haar prijs kreeg Marloes het volgende compliment: ‘De wetenschappelijke diepgang, discipline en impact van je werk, dat momenteel wordt voorbereid voor publicatie, is zeer uitzonderlijk voor een MSc-student … Je hebt het Nanobiology-programma versterkt door je expertise als tutor te delen in verschillende wiskunde- en natuurkundecursussen. Je hebt je BSc en MSc beide cum laude afgerond en je was een topkandidaat voor de Best Thesis van de TU Delft. Gefeliciteerd met een indrukwekkende prestatie!’

Koen Kousemaker - 5e van links (credits: Hilde de Wolf)
Chris Smits - 3e van links (credits: Hilde de Wolf)
Nikolas-Olivier Kavadias - 3e van links (credits: Hilde de Wolf)