Twee prijzen voor Jack Pronk

Nieuws - 24 mei 2018 - Communication TNW

Professor Jack Pronk heeft de afgelopen weken twee prijzen in ontvangst mogen nemen. Van de International Metabolic Engineering Society kreeg hij de International Metabolic Engineering Award. Daarnaast ontving hij tijdens het Nederlands Biotechnologisch Congres 2018 de Zilveren Zandloper, een onderwijsprijs.

De International Metabolic Engineering Award wordt om de twee jaar uitgereikt door de International Metabolic Engineering Society (IMES), een gemeenschap binnen de American Institute of Chemical Engineers' (AIChE's) Society for Biological Engineering, erkent een uitstekende carrièrebijdrage op het gebied van metabolische engineering. Pronk wordt geëerd voor zijn bijdragen aan metabolische en evolutionaire engineering van gisten voor de productie van biobrandstoffen en chemicaliën.

Professor Sang Yup Lee, de voorzitter van het selectiecomité van de award, zei: "Pronk is een voor de hand liggende ontvanger van de International Metabolic Engineering Award vanwege zijn vele belangrijke bijdragen aan de metabolische engineering van gist, waarvan er verschillende zijn geïmplementeerd voor industriële productie. Met name zijn bijdragen aan de ontwikkeling van het pentose-metabolisme in gist, waardoor de tweede generatie bio-ethanol kan worden geproduceerd, zijn vermeldenswaard, maar ook zijn vele bijdragen aan de ontwikkeling van gist voor de productie van een breed scala van andere chemische stoffen".

Pronk reageerde op Twitter op het nieuws: “"Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik verkozen ben tot winnaar van de International Metabolic Engineering Award 2018. BEDANKT huidige en oud-studenten, collega's en medewerkers, aan de TU Delft en elders, voor de inspiratie en ondersteuning gedurende mijn hele carrière!”

De Zilveren Zandlopers worden elke twee jaar uitgereikt aan vernieuwende biotechnologische projecten op het gebied van innovatie en educatie. De Zilveren Zandloper Educatie wordt in de even jaren uitgereikt, de Zilveren Zandloper Innovatie in de oneven jaren. De prijs bestaat uit een beeldje en een geldbedrag van € 2500,-.

Een jury bestaande uit prof. Aldrik Velders (Wageningen Universiteit en voorzitter van de Nederlandse Biotechnologische Vereniging), Dr. Dennis Claessen (Universiteit Leiden) en Dr. Nick van Biezen (Koppert BV, en winnaar Zilveren Zandloper Educatie in 2010) hebben de voordrachten beoordeeld. De jury concludeerde dat Prof. Jack Pronk uitblinkt in zowel onderwijs als onderzoek. Hij wordt door de studenten op handen gedragen en zijn vakken worden zeer goed beoordeeld. Kenmerkend voor hem is de passie voor Biotechnologie en het geduld dat hij laat zien als docent. Zijn bijdrage voor het onderwijs in de Biotechnologie zijn van groot belang voor zowel de TU Delft als de Biotechnologische gemeenschap in heel Nederland.

“Veel dank aan de Nederlandse Biotechnologie Vereniging voor de prachtige ‘Zilveren Zandloper’ voor onderwijs, die ik vandaag in Ede kreeg uitgereikt - en aan alle studenten met wie ik het voorrecht had en heb te mogen werken!”, schreef Pronk op Twitter na het ontvangen van de prijs.

Lees hier de laudatio van de Zilveren Zandloper (Engelstalig).