Veni voor vier onderzoekers TNW

Nieuws - 18 juli 2018 - Communication TNW

NWO heeft de Veni-laureaten voor 2018 bekendgemaakt. Daaronder zijn vier wetenschappers van de faculteit Technische Natuurwetenschappen: Jeremy Brown (RST), Zoltán Perkó (RST), Georgy Filonenko (ChemE) en Carlas Smith (ImPhys). De Veni’s zijn bedoeld om gepromoveerde onderzoekers gedurende drie jaar hun ideeën verder te laten ontwikkelen.

De twee laureaten van RST werken beiden voor de sectie <link tnw over-faculteit afdelingen radiation-science-technology medical-physics-technology>Medical Physics & Technology. De eerste is Jeremy Brown: "Ik ben dolgelukkig met deze Veni-grant. Eind dit jaar bedacht ik een nieuwe aanpak voor 'simultaneous multiple radio-molecular tracer imaging' en met deze grant kan ik dit zelfstandig doorontwikkelen. Ik schrijf een groot deel van de inspiratie voor dit idee toe aan de unieke cultuur binnen de sectie Medical Physics & Technology en de nauwe relatie met HollandPTC. Voor mij is het helder dat dit soort multidisciplinaire omgevingen van cruciaal belang zijn om de grenzen in medische beeldvorming en kankerbehandeling op te zoeken."

De andere RST-laureaat is Zoltán Perkó: "Ik ben erg blij en enthousiast dat ik gekozen ben uit de vele getalenteerde kandidaten voor een Veni-grant. Met behulp van deze subsidie kan ik werken aan het verhogen van de precisie van radiotherapiebehandelingen en het zetten van belangrijke stappen in de real-time aanpassing van bestralingen. Door de sterke samenwerking tussen de sectie MP&T en het onlangs gebouwde protonentherapiecentrum HollandPTC hebben we de kans om een echte klinische impact te hebben, waardoor we uiteindelijk het leven van kankerpatiënten verbeteren."

Dennis Schaart, hoofd van de sectie MPT, is ook erg enthousiast over de Veni's: ‘Deze toekenningen geven niet alleen een belangrijke impuls aan het protonenonderzoek binnen de TU Delft. Ze laten omgekeerd ook zien dat we als technische universiteit in staat zijn om met daadwerkelijk vernieuwende en zinvolle ideeën te komen. En dat binnen een vakgebied als de protonentherapie, waarbinnen de state-of-the-art toch al ver is ontwikkeld en het laaghangende fruit allang geplukt. Ik feliciteer Zoltán en Jeremy met hun Veni-subsidies en kijk uit naar de resultaten van hun onderzoek!’

Georgy Filonenko werkt bij de <link tnw over-faculteit afdelingen chemical-engineering scientific-staff ise-group>Inorganic Systems Engineering (ISE) onderzoeksgroep van Chemical Engineering: “Voor mij is de Veni een kans om mijn onderzoekscarrière naar een hoger niveau te tillen en echt innovatief en onafhankelijk werk te doen", zegt hij. “Ik ben blij dat ik bij TNW terecht ben gekomen, want het is een goede plek om een multidisciplinair project te doen. We hebben hier van een mix van ingenieurs, chemici en natuurkundigen die, dat weet ik zeker, een zeer creatieve impact zullen hebben op mijn werk. Ik verheug me erop mijn mouwen op te stropen en de diversiteit waarmee we bij TNW bevoorrecht zijn te omarmen.”

De laatste laureaat is Carlas Smith, die zowel bij 3mE als bij TNW (ImPhys) werkt. "De Veni-grant is niet makkelijk te krijgen, dus ik ben blij dat ik van de vele getalenteerde onderzoekers een van de weinige geselecteerden ben. Ik ga deze subsidie gebruiken om een nieuwe microscopietechnologie te ontwikkelen waarmee monsters van levende weefsels effectief in beeld kunnen worden gebracht, met nanometerresolutie. De TU Delft is een belangrijke locatie om dit onderzoek uit te voeren vanwege de sterke samenwerkingsomgeving en de uitstekende lokale infrastructuur. Ik ben hier omringd door leiders op het gebied van de microscopie-ontwikkeling. Dit project zal niet alleen bionano-onderzoek stimuleren, maar zal ook de lange Nederlandse traditie in microscopie en innovaties versterken."

Lees dit artikel voor een samenvatting van de plannen van deze nieuwe Veni-laureaten.