Langzamer rijden en slingeren door telefoongebruik tijdens autorijden

Het voeren van een telefoongesprek tijdens het autorijden leidt vooral tot langzamer rijden en een langere reactietijd. En hoewel de blik tijdens het telefoongesprek doorgaans op de weg gericht blijft, kunnen automobilisten – door de hogere mentale belasting – belangrijke verkeersborden missen. Het bedienen van de telefoon of het navigatiesysteem, waarbij de blik van de weg af is, leidt vooral  tot meer slingeren. Ook het feit dat de blik tijdens het bedienen van de weg af is, werkt risico verhogend. 

Allert Knapper onderzocht, samen met SWOV, voor zijn promotie wat de verkeersveiligheids- en efficiëntie-effecten zijn van het gebruik van mobiele telefoons en navigatiesystemen tijdens het autorijden.

Navigatieapparatuur

Van het volgen van de route-instructies van een navigatiesysteem vond Knapper geen risico verhogend effect. Het bedienen van het apparaat tijdens het rijden is wél gevaarlijk. Toch bleken de automobilisten die meededen aan het onderzoek, dit 5% van de rijtijd te doen. In 40% van de gevallen vond dat bedienen plaats aan het begin van de autorit, en in 35% van de gevallen bediende men het navigatiesysteem bij stilstand of bij zeer lage snelheden (0-10 km/uur).

Allert Knapper voerde zijn onderzoek deels uit met geïnstrumenteerde auto’s op de weg en deels met behulp van een rijsimulator. Hij verdedigde zijn proefschrift The effects of using mobile phones and navigation systems during driving op 4 december 2018.

(Coverpicture source ANP/Volkskrant)