25e editie Leermeesterprijs ontvangen door Cees Dekker

Nieuws - 03 september 2018 - Webredactie Communication

Op maandag 3 september is de Leermeesterprijs 2018 uitgereikt aan professor Cees Dekker, hoogleraar Moleculaire Biofysica bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW).  De feestelijke uitreiking ging vooraf aan de Opening van het Academisch Jaar 2018-2019 en had een bijzonder tintje: Dekker mocht namelijk de 25Leermeesterprijs in ontvangst nemen. Sinds 1994 reikt het Universiteitsfonds Delft jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan de TU Delft.

De top van de TU Delft

Een Leermeester blinkt uit in onderzoek én onderwijs. Leermeesters behoren tot de top van de TU Delft en weten de volgende generatie Delftse ingenieurs te inspireren en te motiveren. Professor Dekker werd voorgedragen door professor Lucas van Vliet, decaan van de faculteit TNW, door Studievereniging S.V.N.B. Hooke, en door promovendi en andere partijen waar hij intensief mee samenwerkt. Tijdens de uitreiking vertelde prof dr. ir. Hubert Savenije, voorzitter selectiecommissie Leermeesterprijs, dat Cees Dekker al jarenlang een inspirerende en enthousiaste leermeester is voor zowel bachelor als masterstudenten, promovendi, postdocs en academische- en industriële collega-wetenschappers.

“Cees beschikt over de kwaliteit om enerzijds een indrukwekkend groot aantal studenten, promovendi en postdocs te begeleiden en anderzijds zijn wetenschappelijke omgeving in de meest brede zin te stimuleren. Hij heeft niet alleen een grote, continue interesse in de wetenschap maar is consistent en aanhoudend in het behalen van de beste resultaten. Deze hoge kwaliteit is zichtbaar in de proefschriften en publicaties van de vele PhD studenten en postdocs die in het Dekker Lab werken en hebben gewerkt. Naast zijn aanstekelijke enthousiasme is Cees zeer toegewijd in wat hij doet. Deze toewijding beperkt zich niet tot het begeleiden van studenten in het wetenschappelijke veld maar bereikt ook een groot extern publiek, iets wat voor de TU Delft van onschatbare waarde is”, aldus Savenije.

Cees Dekker

Cees maakte in de jaren negentig wereldwijd naam met onderzoek naar eigenschappen en mogelijkheden van koolstof nanobuisjes. Zijn werk gold lang als een icoon van de nanotechnologie: technologie op de schaal van een miljoenste millimeter. Vanaf 2000 verlegde Cees zijn onderzoek meer in de richting van de biologie. Zijn werk liet zien hoe individuele DNA- en eiwitmoleculen met elkaar samenwerken, bijvoorbeeld om een beschadigde genetische code te herstellen. Sinds een aantal jaren werkt hij bovendien aan technologie die het mede mogelijk moet maken om in de toekomst een synthetische cel te bouwen. Zeer recentelijk heeft Cees, samen met zijn groep en wetenschappers van het EMBL Heidelberg, het proces dat een levende cel in staat stelt om DNA van meer dan twee meter lang netjes te organiseren in kleine chromosomen voor het eerst weten te isoleren en te filmen.

De prijs

Leermeester Cees Dekker ontving de speciale Leermeesterpenning uit handen van Rector Magnificus en voorzitter College van Bestuur Tim van der Hagen; de bijbehorende cheque van 15.000 euro werd overhandigd door Evelyne Esveld, directeur van het Universiteitsfonds Delft. KLM stelt traditioneel twee businessclass tickets voor een bestemming naar keuze ter beschikking aan de Leermeester. KLM topman Frank Houben was aanwezig om deze tickets te overhandigen.

Ga voor het interview met Cees Dekker naar: https://www.delta.tudelft.nl/article/leermeester-cees-dekker-kan-niet-goed-stilzitten