Cees Dekker verrast met Leermeesterprijs 2018

Nieuws - 02 juli 2018 - Webredactie Communication

Op maandag 2 juli werd professor Cees Dekker, hoogleraar Moleculaire Biofysica bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), verrast met de aankondiging dat hij op 3 september a.s. de Leermeesterprijs 2018 in ontvangst mag nemen.

v.l.n.r: Huub Savenije - Chair jury Best Professor Award, Prof. dr. Cees Dekker, Evelyne Esveld, Executive Director Delft University Fund

Ik vind het een enorme eer dat ik deze prijs in ontvangst mag nemen, juist omdat  de studenten en promovendi mij hebben voorgedragen”, aldus Cees Dekker.

Sinds 1994 reikt het Universiteitsfonds Delft jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan de TU Delft. Een Leermeester blinkt uit in onderzoek én onderwijs. Leermeesters behoren tot de top van de TU Delft en weten de volgende generatie Delftse ingenieurs te inspireren en te motiveren. Leermeesters worden niet verkozen op basis van rendementscijfers of impactscores, evenmin worden ze van bovenaf aangewezen. Leermeester kun je alleen worden op voorspraak van je collega’s en je studenten die jou als hun Leermeester beschouwen.

Voordracht
Professor Dekker werd voorgedragen door professor Lucas van Vliet, decaan van de faculteit TNW, door Studievereniging S.V.N.B. Hooke, en door promovendi en andere partijen waar hij intensief mee samenwerkt. “Het enthousiasme van Cees Dekker heeft geleid tot initiatieven voor geïntegreerd onderzoek en onderwijs op het raakvlak van de natuurkunde, biologie en nanotechnologie aan de TU Delft. Dit is vandaag de dag zichtbaar in de jonge bloeiende afdeling Bionanoscience en ook in de nieuwe bachelor- en masteropleidingen Nanobiology”, aldus Van Vliet.

Myrthe Smit, voorzitter van S.V.N.B. Hooke, de studievereniging voor de opleiding Nanobiology, zegt: “Professor Dekker is niet alleen een boegbeeld voor onze opleiding, ook binnen onze studievereniging wordt hij bijzonder op prijs gesteld. Zo kunnen wij altijd bij hem terecht voor vragen en advies, en met zijn ruime kennis en grote netwerk helpt hij ons enorm met het realiseren van nieuwe plannen.”

De uitreiking
Op 3 september a.s. zal de officiële uitreiking plaatsvinden in de Senaatszaal van het TU Delft Aula Congrescentrum. Deze uitreiking heeft een bijzonder tintje: Cees Dekker zal op deze dag namelijk de 25e Leermeesterprijs in ontvangst nemen. De uitreiking gaat vooraf aan de Opening van het Academisch Jaar 2018-2019.

Universiteitsfonds
Het Universiteitsfonds Delft (UfD) wil de TU Delft financieel ondersteunen in haar ambitie om van wereldklasse te zijn op het gebied van onderwijs, onderzoek en talentontwikkeling. Hiertoe stimuleert het Fonds verbindingen tussen alumni, bedrijven, filantropen en de TU Delft.