Delft Advanced Biorenewables trekt kapitaal en commercieel directeur aan voor scale-upfase

Ervaren ondernemer neemt belang in spin-off van de TU Delft

Nieuws - 05 juli 2018 - Webredactie Communication

Ondernemer Jan Willem Klerkx stapt in de startup Delft Advanced Biorenewables (DAB), die een unieke technologie heeft ontwikkeld om op een goedkope en efficiënte manier biochemicaliën en biobrandstoffen te produceren. Klerkx wordt aandeelhouder en treedt toe tot het management.

DAB, een spin-off van de TU Delft, heeft de afgelopen jaren een uitgebreid ontwikkeltraject doorgemaakt en is nu in de fase van opschaling, waarbij Klerkx een belangrijke rol gaat spelen. De serial entrepreneur stapt regelmatig in bij technologiestartups om met zijn kennis en ervaring op het gebied van management en sales bedrijven te versterken. Eerder investeerde hij in de startup Scyfer (artificial intelligence), die dit jaar werd overgenomen door Qualcomm.

Met DAB richt Klerkx zich nu op duurzame energie. “Ik liep al lang rond met het idee om mijn tijd en energie te gaan besteden aan het op gang krijgen van de circulaire economie. Wat DAB doet – het verlagen van de productiekosten van biobrandstoffen en biochemicaliën – vormt een belangrijke bijdrage hieraan. De technologie en het wetenschappelijk team van DAB zijn wereldklasse. Ik kijk ernaar uit om met mijn ervaring het bedrijf ook op commercieel gebied sterker te maken.”

DAB Corporate Movie from DelftAB on Vimeo.

Directeur van DAB Kirsten Steinbusch is blij met de komst van Klerkx. “Jan Willem heeft bewezen het verschil te kunnen maken bij startende ondernemingen. Wij kunnen zijn kennis en ervaring goed gebruiken om DAB verder te laten groeien.”

Via Delft Enterprises (participatiemaatschappij van de universiteit) heeft ook de TU Delft een belang in DAB. Directeur Paul Althuis: “De TU Delft zet zich in voor een duurzame toekomst. Daarvoor is het van belang dat baanbrekend onderzoek van onze wetenschappers ook de markt bereikt. Daarom investeren wij in veelbelovende technologische innovaties, zoals die van DAB.”

DAB is in 2012 opgericht vanuit de overtuiging dat er een toenemende vraag zal zijn naar brandstoffen en grondstoffen die worden geproduceerd uit biomassa. Om biobrandstoffen een aantrekkelijk alternatief te laten zijn, moet het productieproces kostenefficiënt zijn. DAB heeft een unieke scheidings- en reactortechnologie ontwikkeld voor het omzetten van organisch materiaal naar biobrandstoffen en biologische chemicaliën, die leidt tot zowel lagere kosten als vereenvoudigde productie.

Voor het opschalen van de technologie werkt DAB nauw samen met de TU Delft en de Bioprocess Pilot Facility (BPF). Daarnaast wordt DAB ondersteund met subsidie van het ministerie van Economische Zaken, nationale regelingen EZ-subsidies, Topsector Energie uitgevoerd door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kirsten Steinbusch - managing director DAB