Delfts studententeam bewijst: waterstof is er klaar voor

Nieuws - 20 augustus 2018 - Forze Hydrogen Electric Racing Team Delft

Studententeam Forze van de TU Delft heeft met een waterstof raceauto als eerste ter wereld een officiële autorace uitgereden. Op zaterdag 18 augustus kwam het team na een race van 60 minuten als 6e over de finish tijdens de Supercar Challenge. Tijdens deze wedstrijd nam Forze het met hun zelf ontwikkelde waterstof raceauto op tegen conventionele benzine racewagens. Door tijdens de kwalificaties de vierde rondetijd neer te zetten hebben de studenten laten zien dat de auto goed kon meekomen met de concurrentie.

Competitieve wagen
Tussen de andere benzine raceauto’s moest de duurzame Forze VIII laten zien wat ze waard is. Het leek aan het begin van het jaar een lastige strijd, maar onder andere dankzij een geheel nieuw bodywork en nieuwe, grotere waterstoftanks ging de race op zaterdag beter dan de studenten hadden durven hopen. De studenten mikten op het uitrijden van de 45 minuten race op zondag en hadden dan ook niet verwacht de langere endurance race van zaterdag uit te rijden.

Gemikt op meer

Het team was ongelooflijk blij met de prestatie om 60 minuten mee te kunnen racen op waterstof maar ging voor meer. Op de zondag race van de Supercar Challenge hoopte het team mee te strijden voor de winst. Dit ging echter anders dan verwacht. Op het allerlaatste moment, 10 minuten voor de start, deed zich een onverwacht probleem voor waardoor er niet geracet kon worden.

Ondanks de tegenslag op zondag zijn de studenten ongelooflijk trots op de prestaties van dit weekend. Een heel jaar lang heeft het hele team van 18 full-time leden enorm hard gewerkt. Gijs Vermeij - Team Manager zegt: “De echte prestatie van dit weekend is dat voor het eerst in de automotive geschiedenis een waterstof raceauto een officiĂ«le race van 60 minuten tegen benzineauto’s heeft uitgereden. Het is jammer dat het dan niet ook lukt op zondag, onze waterstoftechnologie was er helemaal klaar voor. Een inkoop onderdeel van de voorophanging voldeed niet meer aan onze veiligheidseisen, hierdoor hebben wij de moeilijke beslissing moeten nemen niet aan de race van zondag deel te nemen. Dit is pure pech, en hoort nu eenmaal bij de racerij”.

Het doel van het team dit jaar was bewijzen dat een volledige race rijden mogelijk is op waterstof en dat is gelukt. Zo’n goede prestatie geeft het team veel vertrouwen, volgend jaar zal er weer hard worden gewerkt aan verbeteringen in de auto. “De ontwikkelingen op het gebied van waterstof gaan zo snel dat het niet lang meer kan duren voordat wij hier op het podium staan. We hebben zaterdag laten zien dat we al grote stappen hebben gemaakt op het gebied van betrouwbaarheid, en dat geeft veel hoop voor de komende jaren.” aldus Vermeij.

Waterstof

Een waterstofauto maakt van waterstof en zuurstof (die tijdens het rijden gewoon uit de lucht wordt gehaald) in de fuel cell elektriciteit. Deze elektriciteit wordt gebruikt om elektromotoren aan te drijven. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt, is water. Waterstof wordt geproduceerd met elektrolyse, daarvoor is veel elektriciteit nodig. Het is daarom belangrijk dat de elektriciteit die wordt gebruikt om waterstof te produceren op een groene manier wordt opgewekt.

Forze Hydrogen Electric Racing

Het Forze Hydrogen Electric Racing team bestaat al sinds 2007 en heeft sindsdien acht auto’s geproduceerd. De eerste vijf auto’s waren nog compacte karts op waterstof die meededen aan een studentencompetitie. Inmiddels is de Forze wagen uitgegroeid tot een volwaardige, competitieve raceauto. Naast de uitzonderlijke prestatie die het team afgelopen weekend heeft neergezet door de endurance race van zaterdag uit te rijden heeft de Forze VIII recentelijk een nieuw ronderecord in zijn klasse neergezet op Circuit Zandvoort van 1:56.968.