Delftse biotechpionier Mark van Loosdrecht krijgt 2018 Stockholm Water Prize

Nieuws - 22 maart 2018 - Webredactie Communication

Mark van Loosdrecht (TU Delft) en Bruce Rittmann (Arizona State University) zijn de winnaars van de 2018 Stockholm Water Prize vanwege hun revolutionaire werk aan het verbeteren van (afval)waterbehandeling. Dit is vandaag in Stockholm bekend gemaakt tijdens de Wereldwaterdag. Hun vooruitstrevende onderzoek naar microbiologische processen en de daaruit voortvloeiende innovaties hebben geleid tot vermindering van kosten en energieverbruik in afvalwaterbehandeling, maar ook tot het terugwinnen van stoffen daaruit.

De Stockholm Water Prize wordt jaarlijks uitgereikt door het Stockholm International Water Institute (SIWI) en de  Royal Swedish Academy of Sciences aan een person of organisatie voor uitmuntende water-gerelateerde verdiensten’. De Zweeds kroonprinses Victoria zal de prijs namens koning Karel XVI Gustaaf van Zweden – beschermheer van de Stockholm Water Prize - overhandigen tijdens de Wereldwaterweek in Stockholm op 29 augustus.

Mark van Loosdrecht

Prof. dr. M.C.M. (Mark) van Loosdrecht (1959) is hoogleraar Milieubiotechnologie en Waterzuivering aan de TU Delft. Hij bestudeert en beïnvloedt de eigenschappen van micro-organismen en microbiële gemeenschappen in technische systemen. Hij combineert onderzoek en ingenieurschap in het ontwikkelen van technologieën. Zijn onderzoek naar het gedrag van bacteriën onder dynamische condities zorgt voor nieuwe manieren om water te zuiveren of waardevolle stoffen te maken uit afvalmateriaal.

Van Loosdrecht heeft al meerdere prijzen op zijn naam staan, waaronder de 2014 Spinoza Prijs en de <link tu-delft mark-van-loosdrecht-wint-lee-kuan-yew-water-prize-2012>2012 Lee Kuan Yew Prize. Hij is onder andere hoofdredacteur van het wetenschappelijke journal Water Research, lid van de KNAW en van de Amerikaanse National Academy of Engineering (NAE) .

Meer informatie

Voor meer informatie over de laureaten: www.siwi.org/swp2018 (zie ook de Engelse versie van dit bericht)
Facebook: http://www.facebook.com/SIWImedia
Twitter: https://twitter.com/siwi_water, #SWP2018