Delftse studenten met autonoom varende boot naar Florida

Nieuws - 12 juni 2018 - Webredactie Communication

Van 18 tot en met 24 juni 2018 doet team ‘Trident Delft’ mee aan de zogenoemde RoboBoat-wedstrijd in Daytona (Florida), met studententeams van over de hele wereld. Het team van zes studenten van de TU Delft heeft een boot gebouwd die autonoom kan varen en daarnaast bepaalde taken kan uitvoeren. Zij presenteerden in januari het eerste prototype van de Trident bij de afronding van de minor Robotics van de TU Delft. In de maanden daarna hebben zij de boot klaargestoomd voor deelname aan de RoboBoat-wedstrijd in Florida.

Trimaran
De Trident is 75 bij 52 centimeter en weegt ongeveer 12 kilo. De snelheid ligt rond de 1,5 meter per seconde. Er is gekozen voor een trimaran-vorm, vanwege de stabiliteit die dit biedt. Dit is belangrijk voor de vele sensoren aan boord. Deze geven data door aan de computer in de romp van het vaartuig. De computer gebruikt deze data om te navigeren. De Trident gebruikt differential thrust om te sturen, waardoor de ene schroef bijvoorbeeld vooruit en de andere achteruit kan draaien.

RoboBoat
Van 18 tot en met 24 juni 2018 doet het team mee aan de zogenoemde RoboBoat-wedstrijd in Daytona (Florida), met studententeams van over de hele wereld. Trident en zijn concurrenten hebben dan 20 minuten om een parcours af te leggen. De boot moet zo snel mogelijk een aantal opdrachten uitvoeren op het parcours, zoals aanmeren en weer vertrekken, obstakels ontwijken en door poortjes varen.

‘We kijken er echt naar uit om hier aan mee te doen. Het is de eerste keer dat er een team uit Delft ingeschreven is, dus we zijn helemaal blanco begonnen. Het zal zwaar worden, want de concurrenten hebben al ervaring’, zegt IO-student Timothy Puglia.

Meer informatie
Team Trident Delft vertrekt op vrijdag 15 juni naar Florida. Volg het team tijdens de competitie van 18-24 juni via #theweekof op Instagram TU Delft

Filmpje Team Trident
Website Trident Delft