Eerste boeken gepubliceerd in Open Textbookproject TU Delft

Nieuws - 11 december 2018 - Webredactie Communication

Op 12 december presenteert de TU Delft Library de eerste open textbooks die ontwikkeld zijn in het gelijknamige project.
 Veel onderwijsmateriaal (dictaten, oude toetsen en video-opnames ) is al beschikbaar als Open Course Ware en hetzelfde geldt voor het materiaal van de MOOC’s (gratis online cursussen). Om docenten te stimuleren om hun boek  te publiceren onder open licentie biedt de bibliotheek van de TU Delft  daar sinds kort ondersteuning bij. Dit past in de keuze van de TU Delft voor openheid als uitgangspunt, ook in het onderwijs.

Online community
De digitale boeken hebben voor studenten als voordeel dat ze gratis zijn en op elk moment en elke plaats toegankelijk via de mobiele telefoon, tablet of laptop. De auteur/docent kan het materiaal op elk moment aanpassen of aanvullen, waardoor het materiaal veel meer up-to-date blijft dan wanneer hij of zij moet wachten tot er een nieuwe druk kan verschijnen. Maar voor de TU Delft is nog belangrijker dat iedereen die er interesse voor heeft, toegang krijgt tot de boeken en ze (onder voorwaarden) kan hergebruiken. “We willen een online community vormen rond de open textbooks”, vertelt Michiel de Jong, projectleider open textbook van de TU Delft Library. “Niet alleen studenten, maar ook collega-wetenschappers, waar ook ter wereld, kunnen de boeken lezen, feedback geven en het materiaal hergebruiken en bewerken, mits bepaalde voorwaarden (vastgelegd in ‘creative commons’) gerespecteerd worden. Als meer mensen aan dezelfde materialen werken en dit doorontwikkelen, gaat de kwaliteit van het werk omhoog. En met een hoge kwaliteit leermaterialen gaat de kwaliteit van het onderwijs ook vooruit”.

Hergebruik
Een van de boeken die gepresenteerd worden, Delftse Foundations of Computation, is een typisch voorbeeld van hergebruik van open materiaal.  Toen Stefan Hugtenburg en Neil Yorke-Smith behoefte hadden aan een nieuw boek, besloten ze het bestaande open textbook Foundations of Computation van Hobart and William Smith Colleges te herzien en aan te vullen, en het resultaat natuurlijk opnieuw onder open licentie te publiceren.

MOOC
Bij het maken van de MOOC Introduction to Aerospace Structures and Materials, gebaseerd op een eerstejaars vak bij opleiding Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, heeft het team achter dit vak het bijbehorende dictaat van docent Rene Alderliesten omgezet naar een Open Textbook. Gillian Saunders-Smits, projectleider en docent in de MOOC, heeft bij die conversie ook direct gezorgd dat het e-book zo toegankelijk mogelijk is voor mensen met een leesstoornis of een visuele beperking,  anticiperend op de ondertekening door de TU Delft van het VN-conventie voor de Rechten van Personen met een Handicap.  Het boek wordt, naast de MOOC die in maart 2019 aan haar tweede run begint, uiteraard ook gebruikt in de opleiding Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek.

Boekpresentatie
Bij de presentatie van de boeken bespreken Gillian Saunders en Neil Yorke-Smith het proces van het schrijven en publiceren van hun open boek. Michiel de Jong zal toelichten hoe de TU Delft Library docenten ondersteunt bij het uitgeven van hun open textbook en hoe je als TU Delft docent zelf een open textbook kunt publiceren. Beide docenten zullen ook een geprinte versie van hun boek uitgereikt krijgen tijdens het evenement.

De open textbooks zijn hier te vinden.
Meld je aan voor de presentatie.